Obrazy normalizace v normalizačním filmu
Images of normalization in normalization cinematography
LS 2022/2023
Anotace
Normalizačním filmům se na rozdíl od normalizačních seriálů nedostává ještě příliš mnoho pozornosti. Seminář je zamě řen na reprezentace normalizační reality v tehdejším filmu. Zkoumá hranice kritiky, možnosti vyslovitelného, režimní sebepropagace, pojednávání společensky důležitých témat a způsob odrazu a konstrukce žité reality. Seminární forma spočívá především v rozboru filmu v diskusi po jeho promítnutí. Tomu odpovídá i vyšší délka semináře.
Atestace:
Kolokvium/Zápočet: min. 75 % aktivní účast na seminářích
Zkouška: totéž, co výše, včetně vlastního textu analyzující vybrané téma po předchozí domluvě (minimum 4 strany)
Literatura:
Barthes, Roland. Mytologie. Praha: Dokořán, 2004.
Barthes, R. Ein sympathischer Arbeiter, in týž: Mythen des Alltags, Frankfurt n. M.: Suhrkamp, 2010, s. 86–88.
Belodubrovskaya, Maria. Plotlessness: Soviet Cinema, Socialist Realism, and Nonclassical Storytelling, Film History 2017, č. 3, s. 169–192.
Bílek, Petr A. (ed.) Tesilová kavalerie. Příbram: Pistorius & Olšanská, 2010.
Činátl, Kamil. Pinkas, Jaroslav a kol. Dějiny ve filmu: film ve výuce dějepisu. Praha: ÚSTR, 2014.
Jameson, Fredric. Nostalgie po přítomnosti, in týž: Postmodernismus, neboli, Kulturní logika pozdního kapitalismu, Praha: Rybka, 2016, s. 339–360.
Liehm, Antonín Jaroslav. Osudy československé kultury. In Vančura, Jiří. Proč jsme v listopadu vyšli do ulic. Brno: Doplněk, 1999, s. 97-112.
Macura, Vladimír. Šťastný věk: symboly, emblémy a mýty 1948-1989. Praha: Pražská imaginace, 1992.
Fiennes, Sophie. Perverzní průvodce ideologií. 2012. [film]
Widdis, Emma. Socialist Senses: Film and the Creation of Soviet Subjectivity, Slavic Review 2012, č. 3, s. 590–618.