Charles Explorer logo
🇬🇧

PVP 2 Enlightened Absolutism – Birth of the „modern“ State

Class at Faculty of Arts |
AHSN00200

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Osnova:1. Úvod. Historiografie. Osvícený absolutismus, typy. Tereziánské reformy 2. Habsburská monarchie a české země v roce 1740. Sociální, demografické, hospodářské poměry. Války o rakouské dědictví, „slezské války“.3. Vybudovat jednotný stát: Stabilizace monarchie ve 40.-60. letech: centralizace správy a práva; hospodářství, armáda, finance (decenální reces, tereziánský katastr, …)4. Stát, vzdělání, informace: Univerzity, cenzura, církev5. Otázka poddaných. Poddanské reformy, všeobecná školní docházka; … Josefínské reformy6. Stát, právo, správa.7. Stát – Bůh – poddaný. A) Konec konfesního státu. – reformní katolictví8. B) režim tolerance. Evangelíci a otázka židů. 9. Od nevolníků k občanům? Od zrušení nevolnictví ke zrušení poddanství; Chudinská péče a zdravotnictví ; policie a represe10. Stát, vzdělání, informace: Zrušení cenzury a proměny vzdělaneckého „pole“

Leopoldinské intermezzo a františkovská „reakce“11. Leopoldinské intermezzo: mezi reformou a revolucí12. Konec osvícenství? Mezi „osvícenským“ a „policejním“: Františkovský režim: mezi „policejním státem“, katolickou restaurací a občanským zákoníkem 13. Shrnutí, kolokvium.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Od devadesátých let 20. století jsme u nás svědky narůstající nedůvěry ke „státu“ a úsilí o zúžení jeho „paternalistických“ kompetencí vůči společnosti a občanům jako jednotlivcům. Přednáška věnovaná osvícenskému absolutismu se bude věnovat právě období, kdy se v našem prostředí formoval silný stát s maximalistickými a autoritativními požadavky, silný stát jako garant společenské stability i blaha obecného a blaha jednotlivců – poddaných měnících se zvolna v občany. Přednáška má seznámit studenty s přelomovým obdobím osvícenských reforem 2. poloviny 18. století a na specifika rakouského modelu osvícenského absolutismu. Základní osu bude tvořit „budování moderního státu“, napříč převážně chronologickým řazením se téma soustředí na čtyři okruhy, které lze považovat za klíčové novinky charakteristické právě pro osvícenství:

A. „Budování státu“ – etatizace, centralizace, byrokratizace

B. Stát – vrchnost – poddaný: Od nevolníka k poddanému a občanovi.

C. Bůh – náboženství – křesťané: „státní církevnictví“, reformní katolictví, toleranční režim.

D. Vzdělání – informace – média: smysl vzdělávacích reforem, uvolňování cenzury, formování knižního a „mediálního“ trhu, otvírání „veřejné sféry“.

Na přednášku bude v LS volně navazovat přednáška věnovaná „osvícenství společnosti“ a „obrození“ - počátkům českého národního hnutí.

Podmínky k atestaci:

Zápočet: alespoň 70% účast na přednáškách, zapojení do diskuse v hodinách, v závěrečné hodině (kolokvium) referování o přečtených 2 titulech k tématu.

Zkouška – jednooboroví: min. 2 tituly ze základní literatury, min. 1 titul z literatury doporučené (nebo dle volby studujících a ve vztahu k přednášeným tématům); 1 otázka se bude týkat obecných témat (obecné charakteristiky reforem, konkrétní reformy a jejich souvislosti), druhá dle vlastní volby studujících.

Zkouška – dvouoboroví: min. 1 titul ze základní literatury, min. 1 titul z literatury doporučené (nebo dle volby studujících a ve vztahu k přednášeným tématům); otázka dle donesené literatury, ale schopnost zasazení do širších souvislostí.