Sylabus LS 2017
1) Český školní dějepis: současná situace, perspektivy a problémy.
2) Co, jak a proč učit o soudobých dějinách? Jaké jsou vzdělávací cíle dějepisné výuky? Srovnání českých a zahraničních přístupů na základě kurikulárních dokumentů.
3) K čemu jsou učebnice dějepisu? Srovnání českých a zahraničních přístupů k tvorbě učebnic: role výkladového textu, využití pramenů, vymezení modelového čtenáře ad.
4) Jak učit o stalinismu? Prezentace a kritické reflexe konkrétních vzdělávacích materiálů a metodik.
5) Fotografie jako školní pramen: možnosti využití fotografie ve výuce, sonda do konkrétních metodik, prostor pro vytváření vlastních námětů.
6) Počítačová hra jako nástroj historického vzdělávání: prezentace a kritická reflexe konkrétní metodiky – Československo 38-89.
7) Výzvy školního dějepisu: Wikipedie, gender, postkoloniální studia, islamismus. Jak by mělo historické vzdělávání reagovat na proměny současného světa?
8) Příprava modelových hodin na vybraná témata, prezentace a diskuze nad nimi.
9) Příprava modelových hodin na vybraná témata, prezentace a diskuze nad nimi.
10) Praktická výuka na gymnáziu, její kritická reflexe a závěrečné zhodnocení kurzu.
Kurz se zaměřuje na metodické a didaktické problémy, spojené s výukou soudobých dějin na gymnáziích, středních a základních školách. Pozornost bude věnována jak konkrétním historickým tématům a možnostem jejich didaktického zpracování, tak reflexi vztahu mezi historiografií, školním dějepisem a širší historickou kulturou.
Kurz seznámí studenty se zahraničními přístupy k historickému vzdělávání, zaměří se též na inovativní metody výuky (využití komiksu, počítačových her, tvořivá práce s prameny ad.). Paralelně se pokusí též o metodologickou reflexi prostoru mezi školním dějepisem, historiografií a historickou popkulturou (jak transformovat výstupy historiografie, aby byly použitelné ve školní praxi? lze ve výuce využít popkulturu?).
V závěru semestru si účastníci kurzu ověří teoretické poznatky v praxi v rámci modelové výuky na gymnáziu. Kurz je určen nejen budoucím učitelům dějepisu, ale též muzejním pracovníkům a historikům se zájmem o popularizaci a didaktické využití historiografie.
Zápočet bude udělen na základě docházky, četby krátkých textů a aktivního přístupu k tématům. Zkouška předpokládá vytvoření modelové hodiny.