I
Anotace: Výběrová přednáška věnovaná osvícenství v českých zemích ;
Osvícenství, resp. období (druhé) poloviny 18. století (s přesahem do století následujícího) je často představováno jako symbolický práh mezi společností "tradiční" a "moderní"; historiografie je většinou interpretuje jako jednu z mála "optimistických" period v dějinách lidstva, která se programově obracela do (idealizované) budoucnosti a nikoli do (idealizované, mýtické) minulosti; tradičně se zdůrazňuje především "racionální" charakter 18. století. Přesto ani myšlení a reformy této epochy ležící mezi érami - barokem a romantismem - nebylo nikdy prosté utopických fantazií a emocionálně vypjatých momentů a pohnutí.
Hlavním cílem přednášky je představit základní myšlenkové proudy evropského osvícenství a jejich reflexe a sociální dopady v evropském, ale i úžeji v českém, resp. česko-rakouském prostředí. Hlouběji by měl obeznámit studenty a studentky především se základními rysy českého/moravského osvícenství a zasadit tento jev do kontextu osvícenství evropského. Současně budou na základě konkrétních vybraných tematických okruhů seznámeni/ny s adekvátními primárními materiály, probíhajícími diskusemi i s výsledky současného, aktuálního bádání i s klasickými pracemi věnovanými osvícenské době v evropské i české historiografii. Důraz bude kladen zejména na sepětí mezi intelektuálními a sociálními, resp. sociokulturními dějinami, na ideové strategie a snahy o jejich reální aplikace.
Zkouška: 1 otázka z obecného přehledu na základě syntéz; 1 otázka na základě individuální volby studující/ho,který má povinnost přečíst si alespoň jeden titul z povinné a 2 tituly z výběrové literatury.
Zápočet: pohovor na základě zvoleného 1 povinného a 1 volitelného titulu 1. VP Osvícenství v českých zemích I. (Stát - Bůh - poddaný), II. (Vzdělání, "média" , informace)
LS: Osvícenství v českých zemích II. - Vzdělání. "média", informace: společnost vědění; vzdělání a trh s informacemi 1. Úvod: Osvícenství jako otvírání "veřejné sféry" a počátky "informační revoluce"
I. Vzdělanecká sociabilita a sítě (volně navazuje na ZS) 2. Univerzitní vzdělá(vá)ní a vzdělanci 3. učené společnosti 4. zednářství 5. neformální učenecké sítě 6. šlechtická vzdělanost a osvícenská kultura
II. Trh s informacemi - otvírání veřejné sféry 7. Knižní trh; knihkupecké a nakladatelské sítě ; noviny 8. Lidová osvěta 9. Cenzura a (politická) propaganda 10. Francouzská revoluce a napoleonské války jako "vstup světových dějin do mentálního obzoru prostého poddaného
IV. Myšlenkový svět osvícenství v českých zemích 11. - 13. Věda, historie, literatura: a) Obrazy a logika minulosti - historické myšlení b) "vědění o populaci" - zrození statistiky a guberniální raporty o chování a smýšlení obyvatelstva c) literární obrazy a žánry - k literatuře (?)
(?)