1) Úvodní hodina
2) Nová perspektiva v historiografii – ke konceptu disability studies
3) Dějiny oka – operace, vzdělání a práce zrakově postižených kolem roku 1800
4) Hendikep a průmyslová revoluce – příklad Anglie
5) Lidské kuriozity v
19. století (host: Filip Herza)
6) Didaktické aplikace I
7) První republika (Čáda, Mauer)
8) Dis-kontinuity – Časopis Úchylná mládež v době První republiky a v Protektorátu a nástin poválečného vývoje za třetí republiky
9) Miloš Sovák a československá defektologie – vývoj oboru
10) Debilní děti a jejich výchova ve stalinistickém Československu – odborné vědění a mládež vyžadující zvláštní péče v
50. letech
11) Cikánské děti mezi rasou a třídou
12) Normalizace defektu – zvláštní školy v ČSSR
70. a
80. let
13) Didaktické aplikace II
14) Závěrečná debata
Disability studies jsou mezinárodně rozšířeným konceptem, oborem a metodologií, který se zhruba od 70. let postupně etabloval na pomezí sociálního aktivismu a akademické sféry. Jeho cílem je vytvořit vhodným pojmový a analytický aparát umožňující reflektovat nejrůznější sociální, kulturní, politické a vědecké předpoklady a rámce, v nichž jsou zachyceny tělesné, mentální a další "hendikepy" a "postižení".
Ty totiž v takovém pojetí nejsou nějakou biologickou či jinou daností, ale spíše výsledkem a důsledkem daných institucionálních a teoretických předpokladů. Tento obor vznikl od začátku s myšlenkou emancipace těchto lidí, s myšlenkou úpravy a změny rámců, v nichž žijí.
Z oblasti sociálních věd se záhy dostal i na pole historiografie, které nabídl zajímavé interpretační nástroje směřující k otevření nových téma a otázek. Bez ohled na časové období či geografickou oblast, metodologie disability studies obohatila historickou vědu a je dnes jedním z nejdynamičtějších polí mezinárodního výzkumu.
Primární smyslem kurzu je představit koncept disability studies jednak jako teoretický model s jeho možnostmi a limity, ale také ukázat na praktické výsledky jeho použití v oblasti moderních a soudobých dějin. Zároveň bude část kurzu věnována také aplikaci tohoto modelu v didaktice dějepisu.
Kurz bude veden jako kombinace výkladových přednášek a praktických seminářů (práce s texty).