1. Uvedení do problematiky, metodologie, prameny
2. Právní a technologické podmínky pro průmyslovou výrobu piva
3. Zakládání akciových pivovarů v českých zemích
4. České a rakousko-uherské pivovarnictví v letech 1869-1918
5. Pivovarnictví v prvorepublikovém Československu
6. Podnikatelské strategie, konkurenční boj pivovarů
7. Kartelizace
8. Produkce piva v době druhé světové války
9. Znárodněné pivovary v letech 1945-48
10. Ochranné známky, soudní spory
11. Spotřeba piva v českých zemích
12. Protialkoholní hnutí
Přednáška sleduje vývojové tendence v českém pivovarnictví, po odstranění privilegií feudálního systému a nastolení svobodného podnikání v pivovarském oboru v druhé polovině 19. století. Primárně je pozornost věnována podnikatelským strategiím vybraných velkoprůmyslových pivovarů, které jsou nuceny reagovat na chování spotřebitele, jehož životní styl, posuny spotřebitelských preferencí a konzumní návyky se výrazně promítají do výstupů pivovarského průmyslu.
Podnikatelská strategie pivovarů je dále formována řadou vnějších a vnitřních faktorů, které je nutné při její analýze zohlednit. Jedná se zejména o výkyvy hospodářského cyklu, státní regulace, ale rovněž technologické a marketingové inovace ve světovém pivovarnictví.
Vzájemná interakce producenta, spotřebitele a v neposlední řadě státu tak vytváří základní osu výkladu vývoje podnikání v českém pivovarnictví, který je ukončen převzetím moci ve státě komunistickou stranou v roce 1948 a přeměnou tržní ekonomiky do centrálně plánovaného hospodářství.