Charles Explorer logo
🇨🇿

SP - Obchodní propagace – nástroj manipulace české veřejnosti v 19. a v první polovině 20. století

Předmět na Filozofická fakulta |
AHSV20213

Anotace

Obchodní propagace má poměrně hluboké kořeny a mnohé její projevy lze nalézt i ve vzdálené minulosti. Před zrušením cechů se však omezovala na informaci o nabízeném zboží nebo službě (vývěsní štít), nebo ji využívaly necechovní výrobci a obchodníci (kočovní komedianti, tiskaři apod.). V souvislosti s rozvojem knihtisku a vznikem periodik se objevovaly i první inzeráty, ohlašující příjezd různých zábavních atrakcí, prodej knih, bezbolestné trhání zubů atd. Teprve konečné zrušení cechů, hromadná výroba i liberalizace obchodu umožnily reklamě skutečný rozmach. V českých zemích představoval tento zlom nový živnostenský řád z roku 1859 (platil od května 1860).

Přibližně ve stejné době se objevily mnohé novinky v oblasti reprodukční techniky, komunikací, osvětlení, které umožnily reklamě hromadně působit na stále větší okruh možných zákazníků. Společnost, která krok za krokem opouštěla stavovský systém a uplatňovala občanský princip, hledala i nové identifikační prostředky. Patřila k nim spotřeba, která se stávala významnou mírou sociální prestiže jednotlivců i větších skupin. Za této situace nabyla obchodní propagace na významu nejen při uspokojování běžných životních potřeb, ale i při vytváření nových požadavků.

V českém prostředí se obchodní propagace prosazovala poměrně zvolna a ještě v 70. letech 19. století byla považována za neseriozní a podvodný postup, importovaný k nám z ciziny a odporující české mentalitě. Ke změně ve vztahu k reklamě docházelo postupně v posledních desetiletích 19. a počátkem 20. století. Ve stejné době si i politická reprezentace začala uvědomovat, že postupy obchodní propagace pro ni mohou být inspirující. Také státní moc se snažila využít reklamu pro své zájmy a ovlivnit jejím prostřednictvím potřeby obyvatelstva. Zejména v době první světové války se pokoušela přesvědčit konzumenty o výhodnosti doporučovaného zboží na úkor nedostatkového. (Např. propagovala zdravé bylinné čaje místo škodlivého černého, cikorku místo kávy atd.) V meziválečném období se možnosti obchodní propagace manipulovat veřejností rozšířily zásluhou nových technických prostředků. Především film, méně rozhlas, zaujaly v reklamě významné místo. K novým reklamním prostředkům patřil v meziválečném období také sport a využívaly se ovšem i tradiční nástroje: plakát, inzerce, obchodní tiskoviny, výstavy a veletrhy. Zajímavou úlohu sehrála obchodní propagace ve 30. letech v době hospodářské krize a ohrožení samostatného Československa.