Charles Explorer logo
🇨🇿

SP - Historici v muzeu: Teoretický a praktický kurz muzejních studií

Předmět na Filozofická fakulta |
AHSV20313

Sylabus

* 1) Co je muzeum?

Vstupní diskuse o pojmu „muzeum“ a jeho různých čteních (etymologické, historické institucionální, funkční, osobní).

* 2) Od chrámu múz po ekomuzea - historie muzeí

Antičtí předchůdci, novověké šlechtické kabinety, osvícenské zvědečtění, muzea po francouzské revoluci, nacionalizace muzeí, muzea a průmyslové výstavy, boom muzeí ve 20. století.

Text: te Heesen, Anke: Theorien des Museums zur Einführung. Hamburg, Junius 2012 (vybrané pasáže, dobrovolně).

* 3) Muzea a jejich funkce: sbírky, expozice, edukace, zábava

Jak se muzea vyrovnávají se svými často protikladnými úkoly a nakolik jsou schopná je skloubit? Reflexe aktuálního stavu historických muzeí s důrazem na sbírkotvornou činnost.

Texty:

Bartlová, Milena: Historie v muzeu: problémy a perspektivy. In: Brabcová, A. (ed.): Brána muzea otevřená. Praha, Open Society Fund Praha 2003, s. 52-61. (povinně).

Bennet, Tony: The Birth of the Museum: History, Theory, Politics. London, Routledge 1995 (úvod, dobrovolně).

Baur, Joachim: Was ist ein Museum? Vier Umkreisungen eines widerspenstigen Gegenstands. In: Baur, J. (Hg.): Museumsanalyse. Methoden und Konturen eines neuen Forschungsfeldes, Bielefeld 2010, s. 15-48 (dobrovolně).

* 4) Muzeologie, museum studies, Museumskunde - teoretická reflexe muzeí

Vývoj teoretického vztahování se k muzeím: muzeografie, muzeologie, nová muzeologie, postmoderní kritika.

Text:

Stránský, Zbyněk: Archeologie a muzeologie. Brno, Masarykova univerzita v Brně 2005 (vybrané pasáže, povinně).

* 5) Interpretace místního dědictví

Orientace na publikum jako nový kánon - nová muzeologie, muzejní edukace a interpretace místního dědictví. Diskuse nad textem Freemana Tildena.

Text:

Tilden, Freeman - Craig, R. Bruce: Interpreting our heritage. Chapel Hill, University of North Carolina Press 2007 (vybrané pasáže, povinně).

* 6) České muzejnictví: instituce, organizace, časopisy, legislativa

Historická východiska a současný stav českého muzejnictví.

Texty:

Zákon č. 122/2000 Sb. o ochraně sbírek muzejní povahy (povinně); časopisy Muzeum: Muzejní a vlastivědná práce a Museologica Brunensia (dostupné on-line; prolistovat poslední čísla).

* 7) Od libreta k vernisáži: příprava a realizace expozice

Je pro přípravu expozice primární ideová koncepce či dostupné exponáty? Rozbor jednotlivých kroků expoziční práce.

Texty:

Aumann, Phillip - Duerr, Frank: Ausstellungen machen. München, W. Fink 2014 (dobrovolně)

* 8) Jak „číst“ muzeum?

Charakteristiky „dobrého“ muzea a základy muzejní analýzy.

Texty:

Aumann, Phillip - Duerr, Frank: Ausstellungen machen. München, W. Fink 2014 (dobrovolně);

Thiemeyer, Thomas: Geschichtswissenschaft: Das Museum als Quelle. In: Baur, J. (Hg.): Museumsanalyse. Methoden und Konturen eines neuen Forschungsfeldes, Bielefeld 2010, s. 73-94 (vybrané pasáže, povinně).

* 9) Návštěva Národního filmového muzea

Prohlídka muzea vznikajícího „zdola“ a následná diskuse o jeho výstavních prostředcích.

* 10) Návštěva vybraného muzea + kritický rozbor

Společná návštěva muzea + kritický rozbor ve skupinách. Poté dva týdny na domácí práci: psaní recenzních zpráv v rozsahu 2 NS.

* 11) Muzea a inovace: současná světová muzea

Analýza vybraných světových muzeí: National Museum of the American Indian, Militärhistorisches Museum der Bundeswehr, POLIN, Deutsches Historisches Museum, Zeitgeschitliches Forum Leipzig ad.

* 12) Diskuse nad recenzními zprávami

Představení výstupů jednotlivých skupin + diskuse.

* 13) Reflexe kurzu a výhledy

Anotace

Muzea a památníky jsou místy, v nichž řada absolventů historie najde své zaměstnání. Během studia se však s muzejní praxí, natož s konceptuálním uchopením a reflexí muzejní prezentace dějin setkají málokdy. Nabízený kurz chce tuto mezeru vyplnit. V první části se budeme věnovat historickému vývoji „muzea“ jako pojmu a instituce, teoretické reflexi současné funkce muzeí a diskusi nad tématy a myšlenkami stěžejních „muzeologických“ textů.

V druhé části se zaměříme na praxi muzejní práce, tvorbu expozic a muzejní analýzu – předpokladem k tomu bude definovat, co je vlastně „dobré“ muzeum?

Požadavky ke klasifikaci: pravidelná účast (max. 3 absence), přečtení povinných textů (5 textů – 3 v češtině, 1 v angličtině, 1 v němčině; ostatní texty jsou dobrovolné pro zájemce; pro ty, kdo nečtou německy, vymyslíme alternativu) a vypracování recenzní zprávy z návštěvy muzea (min. 2 NS).