Charles Explorer logo
🇨🇿

Historismus v hudební kultuře 19st.

Předmět na Filozofická fakulta |
AHV030004

Anotace

Upozorňujeme studující jiných programů než hudební věda, že vstup do Klementina je možný pouze s platným čtenářským průkazem.

Za případné komplikace se omlouváme a těšíme se na Vaši návštěvu.

Za jeden ze stěžejních rysů „dlouhého“ 19. století lze označit vzmach historického vědomí, který je dobře patrný i v jednotlivých odvětvích tehdejší hudební kultury. Minulost a dějinnost se staly v epoše nastupující po Velké francouzské revoluci natolik klíčovými tématy přítomnosti, že vtiskly „duchu doby“ (Zeitgeist) zcela nový ráz, později shrnutý pod pojmem historismu. Hudebně vědné bádání se tímto příznačným fenoménem začalo soustavněji zaobírat v 60. letech minulého století. V přednášce proto nejprve obrátíme pozornost k počátkům diskuze o hudebním historismu a k výkladu tohoto širokého a značně problematického pojmu. Studium jednotlivých projevů historismu započneme tématem znovuobjevení a estetického povýšení renesanční a barokní hudby v literární tvorbě raných romantiků a otázkou konstitutivního významu renesance pro formování idejí romantismu. Od literární fikce následně přejdeme k vlastnímu znovuoživování staré hudby v 19. století. Zabývat se budeme rozličnými strategiemi jejího začleňování do koncertního repertoáru, formáty a typy tzv. „historických“ koncertů, úpravami a přizpůsobováním děl starých mistrů estetickým představám 19. století apod. Na pozadí ideje pokroku a požadavku originality budeme dále analyzovat historizující tendence v tvorbě skladatelů 19. století. V neposlední řadě otevřeme téma vlivu historismu na hudební dějepisectví 19. století, na formování hudební vědy jako univerzitní disciplíny a na vznik velkých hudebně edičních projektů jako součásti utvářejícího se národního programu. tematické okruhy:

• 19. století jako epocha dějinného myšlení – Pojetí hudebního historismu

• Obraz italské renesance v německé romantické literatuře (Fr. Schlegel, Wilhelm Heinse, Heinrich Wilhelm Wackenroder, Ludwig Tieck, E. T. A. Hoffmann)

• Provozování staré hudby v polosoukromém prostředí (Anton Friedrich Justus Thibaut, Raphael Georg Kiesewetter)

• Historizující tendence ve veřejném koncertním životě 19. století

• Ceciliánské hnutí pro obnovu církevní hudby

• Úpravy Bachových a Händlových děl v 19. století

• Historismus a hudební historiografie 19. století ¬– Etablování a výklad pojmu „hudební renesance“ (August Wilhelm Ambros)

• Expozice dějin hudby na Hudební a divadelní výstavě ve Vídni r. 1892; odraz historismu v konceptu hudební vědy Guida Adlera

• Louis Spohr: Historická symfonie op. 116

• Felix Mendelssohn-Bartholdy: Chorál „Aus tiefer Not“ op. 23 č. 1

• Franz Liszt: A la Chapelle Sixtine (Miserere d’Allegri et Ave verum corpus de Mozart) S 461; „Miserere, d’après Palestrina“ z cyklu Harmonies poétiques et religieuses S 173

• Johannes Brahms: 2 moteta op. 29