Tematický plán je pouze přibližný. Čas věnovaný jednotlivým tématům a krokům budeme podle potřeby upravovat.
Četba uvedená na prvním místě je na dannou hodinu povinná. V závorce pod ní najdete pokročilejší volitelnou literaturu. 6. 10. Náplň a organizace kurzu.
Eriksen, s. 39-56
úkoly na příště: promýšlet téma a prostředí výzkumu 13. 10. Terénní výzkum. Insiderství a outsiderství. Vlastní a jiné. Reflexe vlastní pozice.
Krüger, s. 9-48
(Eriksen, s. 39-56; Nettl, s. 149-160; Stock&Chiener in Barz&Cooley, s. 108-124)
úkoly na příště: promýšlet téma a prostředí výzkumu, napsat reflexi vlastní pozice ve vztahu k zamýšlenému tématu a prostředí a rozeslat ji všem do neděle 18. 10. 20. 10. Reflexe vlastní pozice. Volba tématu a prostředí výzkumu. Všemi smysly.
Krüger, s. 49-71
(Nettl, s. 184-196; Fabian, s. 105-141; Howes, s. 3-58, Erlmann, s. 1-20)
úkol na příště: uskutečnit první zúčastněné pozorování s všeobecným zaměřením, udělat terénní zápisky a rozeslat je všem do neděle 25. 10. 27. 10. Zkušenost s terénem. Terénní zápisky. Nahrávání/Natáčení.
Krüger, s. 73-102
(Nettl, s. 135-148, 161-171; Kisliuk in Barz&Cooley, s. 183-205; Barz in Barz&Cooley, s. 206-223)
úkol na příště: uskutečnit druhé zúčastněné pozorování se zaměřením na hudební performanci, udělat terénní zápisky a rozeslat je všem do neděle 1. 11. 3. 11. Zkušenost s terénem. Etnografický popis.
Krüger, s. 103-122
(Geertz, s. 3-30; Titon in Barz&Cooley, s. 3-41)
úkol na příště: napsat etnografický popis zažité události a rozeslat jej všem do neděle 8. 11. 10. 11. Hudební transkripce. Popis hudební performance.
Krüger, s. 103-122
(Ellingson in Myers, s. 110-152; Wong in Barz&Cooley, s. 76-89)
úkol na příště: provést relevantní hudební transkripci a slovně popsat hudební performanci a rozeslat obojí všem do neděle 22. 11. 17. 11. státní svátek 24. 11. Rozhovor.
Kaufmann, s. 41-83
(Nettl, s. 172-183)
úkol na příště: vytipovat a dohodnout člověka na rozhovor, připravit si otázky rozhovoru a rozeslat je všem do neděle 29. 11. 1. 12. Diskuse - Rozhovor. Formulování otázek.
Kaufmann, s. 41-83
úkol na příště: udělat rozhovor, přepsat jej a rozeslat všem do neděle 6. 12. 8. 12. Diskuse - Rozhovor. Analýza a interpretace rozhovoru.
Kaufmann, s. 87-117
úkol na příště: v kontextu poznatku z předchozího zúčastněného pozorování provést analýzu rozhovoru a interpretovat jej, rozeslat všem do neděle 13. 12. 15. 12. Diskuse - Psaní etnografie. Krok k teorii.
Kaufmann, s. 121-138; Krüger, s. 103-122
úkol na příště: sjednotit dosavadní texty (reflexe vlastní pozice v terénu, etnografický popis terénní situace a hudební performance, analýza a interpretace rozhovoru) do krátké studie s úvodem a závěrem, rozeslat všem do neděle 3. 1. 15. 1. Diskuse nad odevzdanými texty poslední úkol: před konečným odevzdáním zapracovat komentáře a připomínky
Závěrečná diskuse v první týdnu zkouškového období. Termín bude po dohodě upřesněn.
Cílem prakticky zaměřeného kurzu je se na základě vlastní zkušenosti seznámit s metodou etnografického výzkumu - jeho prováděním i psaním o něm - tak, jak se obvykle realizuje v etnomuzikologii a kulturní antropologii. Pojmem etnografie rozumíme metodu získávání poznání typicky založenou na tzv. terénním výzkumu v jeho různých formách (ne/zúčastněném pozorování, rozhovoru apod.), resp. výsledný produkt takového zkoum ání - hudebně-etnografický text.
Nedílnou součástí tohoto typu práce je osvojit si také schopnost reflektovat vlastní pozici a východiska vzhledem ke zvolenému tématu a lidem, jež studujeme. Cílem seminárního projektu v tomto případě není "hotový" výzkum, ale praktické vyzkoušení si některých etnografických metod a psaní různých typů etnografických textů.
Kurz je určen zejména pro ty, kteří zamýšlejí ve své závěrečné práci pracovat etnografickou metodou a pro všechny zájemce o tento typ výzkumu hudební kultury.