Charles Explorer logo
🇬🇧

Music-ethnographic writing

Class at Faculty of Arts |
AHV110154

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Tematický plán je pouze přibližný. Čas věnovaný jednotlivým tématům a krokům budeme podle potřeby upravovat.  

Četba uvedená na prvním místě je na dannou hodinu povinná. V závorce pod ní najdete pokročilejší volitelnou literaturu.   6. 10. Náplň a organizace kurzu.

Eriksen, s. 39-56

úkoly na příště: promýšlet téma a prostředí výzkumu   13. 10. Terénní výzkum. Insiderství a outsiderství. Vlastní a jiné. Reflexe vlastní pozice.

Krüger, s. 9-48

(Eriksen, s. 39-56; Nettl, s. 149-160; Stock&Chiener in Barz&Cooley, s. 108-124)

úkoly na příště: promýšlet téma a prostředí výzkumu, napsat reflexi vlastní pozice ve vztahu k zamýšlenému tématu a prostředí a rozeslat ji všem do neděle 18. 10.   20. 10. Reflexe vlastní pozice. Volba tématu a prostředí výzkumu. Všemi smysly.

Krüger, s. 49-71

(Nettl, s. 184-196; Fabian, s. 105-141; Howes, s. 3-58, Erlmann, s. 1-20)

úkol na příště: uskutečnit první zúčastněné pozorování s všeobecným zaměřením, udělat terénní zápisky a rozeslat je všem do neděle 25. 10.   27. 10. Zkušenost s terénem. Terénní zápisky. Nahrávání/Natáčení.

Krüger, s. 73-102

(Nettl, s. 135-148, 161-171; Kisliuk in Barz&Cooley, s. 183-205; Barz in Barz&Cooley, s. 206-223)

úkol na příště: uskutečnit druhé zúčastněné pozorování se zaměřením na hudební performanci, udělat terénní zápisky a rozeslat je všem do neděle 1. 11.   3. 11. Zkušenost s terénem. Etnografický popis.

Krüger, s. 103-122

(Geertz, s. 3-30; Titon in Barz&Cooley, s. 3-41)

úkol na příště: napsat etnografický popis zažité události a rozeslat jej všem do neděle 8. 11.   10. 11. Hudební transkripce. Popis hudební performance.

Krüger, s. 103-122

(Ellingson in Myers, s. 110-152; Wong in Barz&Cooley, s. 76-89)

úkol na příště: provést relevantní hudební transkripci a slovně popsat hudební performanci a rozeslat obojí všem do neděle 22. 11.   17. 11. státní svátek   24. 11. Rozhovor.

Kaufmann, s. 41-83

(Nettl, s. 172-183)

úkol na příště: vytipovat a dohodnout člověka na rozhovor, připravit si otázky rozhovoru a rozeslat je všem do neděle 29. 11.   1. 12. Diskuse - Rozhovor. Formulování otázek.

Kaufmann, s. 41-83

úkol na příště: udělat rozhovor, přepsat jej a rozeslat všem do neděle 6. 12.   8. 12. Diskuse - Rozhovor. Analýza a interpretace rozhovoru.

Kaufmann, s. 87-117

úkol na příště: v kontextu poznatku z předchozího zúčastněného pozorování provést analýzu rozhovoru a interpretovat jej, rozeslat všem do neděle 13. 12.   15. 12. Diskuse - Psaní etnografie. Krok k teorii.

Kaufmann, s. 121-138; Krüger, s. 103-122

úkol na příště: sjednotit dosavadní texty (reflexe vlastní pozice v terénu, etnografický popis terénní situace a hudební performance, analýza a interpretace rozhovoru) do krátké studie s úvodem a závěrem, rozeslat všem do neděle 3. 1.   15. 1. Diskuse nad odevzdanými texty poslední úkol: před konečným odevzdáním zapracovat komentáře a připomínky    

Závěrečná diskuse v první týdnu zkouškového období. Termín bude po dohodě upřesněn.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem prakticky zaměřeného kurzu je se na základě vlastní zkušenosti seznámit s metodou etnografického výzkumu - jeho prováděním i psaním o něm - tak, jak se obvykle realizuje v etnomuzikologii a kulturní antropologii. Pojmem etnografie rozumíme metodu získávání poznání typicky založenou na tzv. terénním výzkumu v jeho různých formách (ne/zúčastněném pozorování, rozhovoru apod.), resp. výsledný produkt takového zkoumání - hudebně-etnografický text.

Nedílnou součástí tohoto typu práce je osvojit si také schopnost reflektovat vlastní pozici a východiska vzhledem ke zvolenému tématu a lidem, jež studujeme. Cílem seminárního projektu v tomto případě není "hotový" výzkum, ale praktické vyzkoušení si některých etnografických metod a psaní různých typů etnografických textů.

Kurz je určen zejména pro ty, kteří zamýšlejí ve své závěrečné práci pracovat etnografickou metodou a pro všechny zájemce o tento typ výzkumu hudební kultury.