Hlavní tématické okruhy:
Improvizovaný vícehlas podle prvních teoretických pojednání (Musica Enchiriadis)
Organum 11. a 12. století: St. Martial a Santiago da Compostella
Notre-Dame kolem r. 1200 a "případ Leoninus-Perotinus"
Vývoj pevných forem ve zpěvech trubadúrů a truvérů - stručný exkurs do světské lyriky
Ars nova ve Francii a Itálii
Čas proměny: na cestě k nizozemské polyfonii 15. století
Existenci vícehlasého zpěvu lze v hudební historii doložit hlouběji, než se obvykle předpokládá - cca. od poloviny 9. století. Od této doby až do počátku novověku prošla vícehlasá hudba a její reflexe nesmírně dynamickým vývojem.
Právě na poli vícehlasu se od vrcholného středověku utv ářely principy, na nichž mohla stavět tvorba pozdějších epoch. Přednáška by chtěla naznačit proměny tohoto hudebního fenoménu v průběhu středověku, tj. jeho "bouřlivou" cestu od improvizační praxe prvních staletí přes první teoretické úvahy o kontrapunktu až k promyšleným kompozicím 14. století.