Hlavní tématické okruhy:
Improvizovaný vícehlas podle prvních teoretických pojednání (Musica Enchiriadis)
Organum 11. a 12. století: St. Martial a Santiago da Compostella
Notre-Dame kolem r. 1200 a "případ Leoninus-Perotinus"
Vývoj pevných forem ve zpěvech trubadúrů a truvérů - stručný exkurs do světské lyriky
Ars nova ve Francii a Itálii
Čas proměny: na cestě k nizozemské polyfonii 15. století
Existenci vícehlasého zpěvu lze v hudební historii doložit hlouběji, než se obvykle předpokládá - cca. od poloviny 9. století. Od této doby až do počátku novověku prošla vícehlasá hudba a její reflexe nesmírně dynamickým vývojem.
Právě na poli vícehlasu se od vrcholného středověku utvářely principy, na nichž mohla stavět tvorba pozdějších epoch. Přednáška by chtěla naznačit proměny tohoto hudebního fenoménu v průběhu středověku, tj. jeho "bouřlivou" cestu od improvizační praxe prvních staletí přes první teoretické úvahy o kontrapunktu až k promyšleným kompozicím 14. století.