Tematický plán bude ještě upraveno a upřesněno, literatura je zatím uvedena jen rámcově 20. 2. Úvodní setkání - představení tématu, literatury, informačních zdrojů, nahrávek atd.
Blok 1 - Jihoafrické hudební kultury v teoretické perspektivě 27. 2. Jižní Afrika jako malý svět
Lucia - Instroduction (The World of South African Music: A Reader)
Muller - Focus: Music of South Africa
Coplan - In township tonight!: South Africa's black city music and theatre
Erlmann - Music, Modernity, and the Global Imagination: South Africa and the West 6. 3. Perspektiva post-koloniálních studií
Said - Úvod (Orientalismus)
Bhabha - Místo kultury (Postkoloniální myšlení III)
Mbembe - On the Postcolony
Agawu - Representing African music: postcolonial notes, queries, positions 13. 3. Perspektiva antropologie globalizace
Inda a Rosaldo - Tracking Global Flows (The Anthropology of Globalization: A Reader)
Tsing - The Global Situation (The Anthropology of Globalization: A Reader)
Appadurai - Disjucture and Difference in the Global Cultural Economy (Modernity at large: cultural dimensions of globalization)
Blok 2 - Podvratnost misijní sborové hudby:Od nástroje civilizace k jihoafrické hymně 20. 3. Nezamýšlené výsledky křesťanské civilizační mise
Olwage - Composing Apartheid
Olwage - John Knox Bokwe, Colonial Composer: Tales about Race and Music
Olwage - Scriptions of the Choral: The History of Black South African Choralism 27. 3. Jak vynechat modernu: Sborové kompozice černých skladatelů
Lucia - Back to the Future? Idioms of ‘Displaced Time’ in South African Composition (Composing Apartheid)
Lucia - Composing Towards/Against Whiteness: The African Music of Mohapeloa 3. 4. Hudební impérium Siónské křesťanské církve
Muller, Ritief - African Pilgrimage: Ritual Travel in South Africa's Christianity of Zion, Introduction
Muller, Carol - Rituals of fertility and the sacrifice of desire: Nazarite women's performance in South Africa vlastní materiál 10. 4. Hudební impérium Siónské křesťanské církve můj pořad o JA sborové hudbě a hudbě v ZCC na ČRo Vltava (2013) http://prehravac.rozhlas.cz/audio/2935160
Blok 3 - Geografie Afropolis: Zvuk Townshipu 17. 4. Jihoafrický jazz
Ballantine - Marabi Nights. Jazz, 'race' and society in early apartheid South Africa
Muller - Musical echoes: South African women thinking in jazz
Coplan - In township tonight!: South Africa's black city music and theatre
Martin - Sounding the Cape music, identity and politics in South Africa
Erlmann - African stars: studies in Black South African performance 24. 4. Kwaito http://kaganof.com/kagablog/category/films/sharp-sharp-the-kwaito-story/
Steingo - Historicizing Kwaito
Steingo - The Politicization of Kwaito: From the "Party Politic" to Party Politics
Steingo - Producing Kwaito: "Nkosi Sikelel' iAfrika" After Apartheid (The World of Music, Vol. 50, No. 2, Kwaito (2008))
Charry - Hip hop Africa: new African music in a globalizing world náhradní termín 7. 5. 12:30 House Music vlastní materiál 1. 5. - státní svátek 8. 5. - státní svátek 15. 5. Hledání subjektu: Psaní hudební etnografie individua v jihoafrickém townshipu
Ruskin, Rice - The Individual in Musical Ethnography vlastní materiál
Kolokviální diskuse v prvním zkouškovém týdnu (termín bude po dohodě upřesněn)
V kurzu "Hudební kultura v post-koloniální a globální situaci: Jižní Afrika" si představíme vybraná témata z jihoafrické hudební kultury v širokém kontextu především post-koloniálních a globálních vztahů. Mým cílem je na jedné straně ukázat, jak lze konkrétní hudební praxi analyzovat a interpretovat za pomoci obecnějších teoretických přístupů, a na druhé straně seznámit vás na konkrétních příkladech s těmito obecně použitelnými teoretickými koncepty. Během kurzu se budeme pohybovat v rámci etnomuzikologie, resp. kulturní muzikologie. Budeme se tedy snažit porozumět hudbě v širším kulturním kontextu a jako aktivnímu kulturnímu činiteli.
Perspektiva post-koloniální kritiky a některých kulturně antropologických úvah o globalizaci se pro studium jihoafrické hudební kultury jeví jako vhodná zvláště v českém prostředí, kde se v obecném povědomí, mediálním proudu, ale nezřídka i v akademickém prostředí v souvislosti s Jižní Afrikou a africkým kontinentem vůbec stále udržuje značn é množství esencializujících stereotypů. Vůči těmto představám by měl kurz mj. plnit jakousi dekonstrukční funkci.
To prakticky znamená, že se více zaměříme na takové hudební oblasti a jevy, které jsou výsledkem složitých kulturních kontaktů a vztahů a z nich plynoucích společenských, politických, ekonomických a kulturních změn. Půjde nám o historizaci vybraných hudebních kultur vzniklých těmito kontakty, nikoli o pochybné vyhledávání "autentických projevů". Ačkoli intenzívní mezikulturní kontakt začal v oblasti dnešní Jižní Afriky už v polovině 17. století, my se zaměříme na období započaté objevem diamantů a zlata v druhé polovině 19. století, který odstartoval dalekosáhlé a dodnes zásadní změny v jihoafrické společnosti, po současnost.
Cílem kurzu není poskytnout všeobecný přehled. Pokusíme se naopak o hlubší vhled do několika vybraných témat. Kurz je vystavěn jednak na literatuře a jednak na mých pozorováních a zkušenostech z pobytů a terénních výzkumů v Jižní Africe a Lesothu v letech 2005-2011. Součástí kurzu bude četba textů, poslech zvukových nahrávek a sledování audiovizuálního materiálu.