Kapitoly z hudby 20. století I.-II.
Dvousemestrální přednáška zaměřená na postižení základních stylových směrů a kompozičních technik 20. století. Výklad bude opřen o výrazné skladatelské osobnosti a doplněn o ukázky hudby a historické obrazové a textové dokumenty.
Místo a čas konání: učebna č. 405, 10.50-12.25
Doporučený doplňující předmět: Miroslav Pudlák, Hudební analýza I.-II.
Základní témata a okruhy:
Fin de siècle a začátek dvacátého století - tradice, modernismus, vizionáři, atonalita, expresionismus (Mahler, Strauss, Debussy, Skrjabin, Ives, Satie)
Druhá vídeňská škola, dodekafonie (Schönberg, Berg, Webern, Mann)
"Neoklasicismus", "neofolklorismus", lidovost, inspirace minulostí (Stravinskij, Prokofjev, Bartók, Hindemith, Janáček)
Hudba a manifesty (futurismus, dadaismu, surrealismus, Kohout a harlekýn ad.)
Hudba ve službách posluchačů (Sibelius, Ravel, Gerschwin, Copland, Britten, národní školy)
Paříž mezi dvěma světovými válkami, jazz (Pařížská šestka, Martinů)
Hudba, moc a politika: (Hindemith, Weil, Šostakovič, Prokofjev, Copland, Schulhoff, Ždanov)
Serialismus a hudba po 2. světové válce (Messiaen, Boulez, Stockhausen, Nono, Berio, Adorno)
Aleatorika, timbrová hudba (Cage, Ligeti, Lutoslawski, Penderecki)
Elektronická a konkrétní hudba (Varèse, Schaeffer, Henry, Stockhausen, Xenakis, Cage )
Vokální hudba a hudební divadlo (Ligeti, Berio, Nono, Kagel)
Hudba ve východní Evropě: Čechy (Kabeláč, Sommer, Pavelka, Eben, Klusák, Fišer, Kopelent)
Minimalismus (Young, Riley, Reich, Glass)
Neoromantismus, polystylovost, syntézy a současné tendence (Penderecki, Górecki, Schnittke, Pärt, Kurtág, Sciarlino)
Zvuka a barva (Radulescu, Teney, Grisey)
Literatura doporučená k doplnění látky bude představena v úvodní lekci a upřesňována v průběhu výuky podle dílčích témat.