Charles Explorer logo
🇬🇧

Baroque opera

Class at Faculty of Arts |
AHV110351

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem kurzu je důkladnější seznámení s několika modelovými operními díly období baroka. V přednáškách budou vždy pojednány okolnosti vzniku dané opery, její hlavní hudební, resp. hudebně-dramatické rysy a vybrané dobové (žánrové, politické atd.) souvislosti. S ohledem na dostupnost notových materiálů budou také diskutovány vybrané otázky hudebně-interpretační.

V chronologickém sledu budou pojednány vybrané opery počínaje Monteverdiho Orfeem až po Vivaldiho Zuřivého Rolanda.

Kurz je velmi silně doporučen všem studentům a studentkám 1. ročníku hudební vědy (bakalářského programu), resp. všem zájemcům o zkoušku z Přehledu dějin hudby II a samozřejmě všem, kdo se zajímají o hudbu doby baroka či operu obecně. Účast studentů z jiných oborů je vítána.

Po dobu nucené distanční výuky bude upraveno schema přednášek - audiovizuální materiály budou vybrány/poskytnuty tak, aby je bylo možno studovat soukromě.

PRVNÍ LEKCE DLE HARMONOGRAMU AK. ROKU = 18. 2. Link na zoom bude odeslán cca 15-10 minut před začátkem.

Atestace:

(1) Aktivní účast v lekcích. (2) Písemná práce pojednávající o vybraném (s vyučujícím předem konzultovaném) operním díle, strukturovaná podobně jako výklad v jednotlivých lekcí kurzu (tj. historický úvod, celková charakteristika, analýza stěžejních čísel/částí, event. otázky interpretační). Rozsah práce 5-6 NS.

Literatura:

John WHENHAM, Richard WISTREICH (ed.): The Cambridge Companion to Monteverdi, Cambridge 2011

John WHENHAM (ed.): Claudio Monteverdi, Orfeo, Cambridge 1986

Ellen ROSAND: Monteverdi's Last Operas: A Venetian Trilogy, Berkley/Los Angeles/London 2007

Frederick HAMMOND: Music and Spectacle in Baroque Rome: Barberini Patronage under Urban VIII, Yale 1994

Ellen ROSAND: Opera in Seventeenth-Century Venice, Berkley/Oxford 1991

Ellen ROSAND: Readying Cavalli’s Operas for the Stage: Manuscript, Edition, Production, Oxon/New York 2013

Curtis Alexander PRICE: Henry Purcell and the London Stage, Cambridge 1984

Peter HOLMAN: Henry Purcell, Oxford 1994

John HAJDU HEYER (ed.) Lully Studies (Cambridge Composer Studies), Cambridge 2000

Rebecca HARRIS-WARRICK: Dance and Drama in French Baroque Opera: A History (Cambridge Studies in Opera), Cambridge 2019

Donald BURROWS, The Cambridge Companion to Handel, Cambridge 1997

Winton DEAN, John Merrill KNAPP: Handel’s Operas (2 díly), London 1995, 2009

Reinhard STROHM: The Operas Of Antonio Vivaldi, I-II, Firenze 2008