Cílem kurzu je důkladnější seznámení s několika modelovými operními díly období baroka. V přednáškách budou vždy pojednány okolnosti vzniku dané opery, její hlavní hudební, resp. hudebně-dramatické rysy a vybrané dobové (žánrové, politické atd.) souvislosti. S ohledem na dostupnost notových materiálů budou také diskutovány vybrané otázky hudebně-interpretační.
V chronologickém sledu budou pojednány vybrané opery počínaje Monteverdiho Orfeem až po Vivaldiho Zuřivého Rolanda.
Kurz je velmi silně doporučen všem studentům a studentkám 1. ročníku hudební vědy (bakalářského programu), resp. všem zájemcům o zkoušku z Přehledu dějin hudby II a samozřejmě všem, kdo se zajímají o hudbu doby baroka či operu obecně. Účast studentů z jiných oborů je vítána.
Po dobu nucené distanční výuky bude upraveno schema přednášek - audiovizuální materiály budou vybrány/poskytnuty tak, aby je bylo možno studovat soukromě.
PRVNÍ LEKCE DLE HARMONOGRAMU AK. ROKU = 18. 2. Link na zoom bude odeslán cca 15-10 minut před začátkem.
Atestace:
(1) Aktivní účast v lekcích. (2) Písemná práce pojednávající o vybraném (s vyučujícím předem konzultovaném) operním díle, strukturovaná podobně jako výklad v jednotlivých lekcí kurzu (tj. historický úvod, celková charakteristika, analýza stěžejních čísel/částí, event. otázky interpretační). Rozsah práce 5-6 NS.
Literatura:
John WHENHAM, Richard WISTREICH (ed.): The Cambridge Companion to Monteverdi, Cambridge 2011
John WHENHAM (ed.): Claudio Monteverdi, Orfeo, Cambridge 1986
Ellen ROSAND: Monteverdi's Last Operas: A Venetian Trilogy, Berkley/Los Angeles/London 2007
Frederick HAMMOND: Music and Spectacle in Baroque Rome: Barberini Patronage under Urban VIII, Yale 1994
Ellen ROSAND: Opera in Seventeenth-Century Venice, Berkley/Oxford 1991
Ellen ROSAND: Readying Cavalli’s Operas for the Stage: Manuscript, Edition, Production, Oxon/New York 2013
Curtis Alexander PRICE: Henry Purcell and the London Stage, Cambridge 1984
Peter HOLMAN: Henry Purcell, Oxford 1994
John HAJDU HEYER (ed.) Lully Studies (Cambridge Composer Studies), Cambridge 2000
Rebecca HARRIS-WARRICK: Dance and Drama in French Baroque Opera: A History (Cambridge Studies in Opera), Cambridge 2019
Donald BURROWS, The Cambridge Companion to Handel, Cambridge 1997
Winton DEAN, John Merrill KNAPP: Handel’s Operas (2 díly), London 1995, 2009
Reinhard STROHM: The Operas Of Antonio Vivaldi, I-II, Firenze 2008