Charles Explorer logo
🇬🇧

Music Theatre and Politics

Class at Faculty of Arts |
AHV120032

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

6. října

Úvod   13. října

Herbert Lindberger, “On Opera and Society (Assuming a Relationship).“ In Opera and Society in Italy and France from Monteverdi to Bourdieu, edited by Victoria Johnson, Jane F. Fulcher and Thomas Ertman. Cambridge: Cambridge University Press, 2007, pp. 294-311.   20. října

Suzanne Aspden, “Opera and National Identity.“ In The Cambridge Companion to Opera Studies, edited by Nicholas Till. Cambridge: Cambridge University Press, 2012, pp. 276-297.   27. října výuka odpadá   3. listopadu

Jane F. Fulcher, “Reinscribing, Framing, and Subverting an Operatic Icon: Debussy’s Pelléas et Mélisande. In Renegotiating French Identity: Musical Culture and Creativity in France during Vichy and the German Occupation. New York: Oxford University Press, 2018, pp. 71-124.   10. listopadu

Harriet Boyd-Bennett, “Introduction.” In Opera in Postwar Venice: Cultural Politics and the Avant-Garde. Cambridge: Cambridge University Press, 2018, pp. 1-31.   17. listopadu – Státní svátek   24. listopadu

Sovětská opereta v Čechách host: Vojtěch Frank    1. prosince

Colleen Renihan, “Opera and/as History.” In The Operatic Archive: American Opera as History. London and New York: Routledge, 2020, pp. 22-50.   8. prosince

Bradley Rogers, “Introduction: Bursting Into Song and Dance.” The Song is You: Musical Theatre and the Politics of Bursting into Song and Dance. Iowa: University of Iowa Press, 2020, pp. 1-22. (Dostupné na books.google.cz)   15. prosince 

Beverly Diamond, “Decentering Opera: Early Twenty-First-Century Indigenous Production“. In Opera Indigene: Re/presenting First Nations adn Indigenous Cultures, edited by Pamela Karantonis and Dylan Robinson. London and New York: Routledge, 2011.   22. prosince 

Naomi André, “Engaged Opera”. In Black Opera: History, Power, Engagement. Urbana, Chicago, and Sprinfield: University of Illinois Press, 2018, pp. 1-26.   5. ledna

The Politics of Place in Music Theatre host: Elia Moretti   12. ledna

Prezentace

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz se zaměřuje na souvislosti hudebního divadla a politiky od 19. století do současnosti. Věnuje se různým formám hudebního divadla (opera, opereta, muzikál, experimentální hudební divadlo) a různým přístupům k jejich politickému působení (nacionalismus, gender, dekolonizace, ekokritika ad.).

Kurz je založen na čtení a diskusi odborných textů v angličtině, které jsou doplněny relevantními audiovizuálními příklady.