Charles Explorer logo
🇬🇧

Seminary in contemporary music culture

Class at Faculty of Arts |
AHV220003

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Seminář soudobé hudební kultury LS 2020 upravený program – samostudium   16. – 29. března  

četba:

Susan McClary. Georges Bizet Carmen (Cambridge Opera Handbooks).Cambridge: Cambridge University Press 1992.

- “The genesis of Bizet’s Carmen.” s. 15-28.

- “Images of race, class and gender in nineteenth-century French culture”, s. 29-43

- “The musical languages of Carmen”, s. 44-61

- “Synopsis and analysis”, s. 62-110   projekce:

Carmen, Metropolitan Opera (1987)  

Odevzdat písemnou práci 1 – opera Carmen (1000-1500 slov)

Cílem práce je promyslet základní teze McClary i některé dílčí aspekty její interpretace a analýzy ve vztahu k audiovizuálnímu materiálu (záznamu představení z Metropolitní opery). Práce by měla prokázat pochopení těchto základních tezí, jakož i argumentačních rámců a strategií, na nichž jsou postaveny. Zároveň by měla být prostorem k přemýšlení nad konkrétními momenty interpretace a analýzy McClary ve vztahu ke konkrétním místům/scénám z představení. Po základním shrnutí by se studenti v textu měli zaměřit na jedno nebo více takových míst dle vlastního výběru. Doporučuji, abyste vybírali taková místa, která podle vás buď obzvlášť dobře ilustrují McClary argumenty, nebo je naopak problematizují, v obou případech je třeba důkladně vysvětlit jak a proč se to podle vás děje.   30. března – 12. dubna  

McClary, Georges Bizet Carmen: “Carmen on Film”, s. 130-146.

H. Marshall Leicester, Jr. “Discourse and the Film Text: Four Readings of ‘Carmen.’” Cambridge Opera Journal 6/3 (1994), s. 245-249, 266-282.

Marcia J. Citron. “Opera al fresco: Rosi’s Bizet’s Carmen and Losey’s Don Giovanni.” In Opera on Screen. New Haven and London: Yale University Press 2000, s. 161-204.   projekce:

Francesco Rosi: Bizet’s Carmen (1984)  

Odevzdat písemnou práci 2 – Rossiho Carmen (1000-1500 slov)

Tato práce, jakož i písemná práce 3, budou postupovat obdobným způsobem, jako PP 1, jejich cílem je tedy promýšlet přečtené texty ve vztahu ke shlédnutému materiálu. Opět jde o to promyslet jak základní teze a východiska studií tak texty i audiovizuální materiál v detailu. Cílem je také v textech identifikovat obecnější teoretické koncepty, které se mohou stát nástrojem analýzy a interpretace i jiných audiovizuálních uchopení Carmen.   13. – 26. dubna  

četba:

Peter Robinson. “Merimée’s Carmen.” In McClary, Georges Bizet Carmen, s. 1-14.

Leicester, “Discourse and the Film Text”, s. 259-266

McClary, “Carmen on Film” projekce:

Peter Brook: La Tragédie de Carmen (1983)  

četba:

Leicester, “Discourse and the Film Text”, s. 253-259

McClary, “Carmen on Film” projekce:

Carlos Saura: Carmen (1983)  

Odevzdat písemnou práci 3 – Brookova a Saurova Carmen (1000-1500 slov)

Základní teze a koncepty je v tomto případě třeba promyslet ve vztahu k oběma filmům, tam, kde je to účelné, je možné srovnávat. Při zaměření na jednotlivé momenty/scény je pak možné si vybrat jen jednu z obou adaptací, případně opět najít způsob, jak obě v detailu srovnat (ať už je cílem poukázat na nějaké obecnější mechanismy, nebo na konkrétní podobnost či odlišnost).   27. dubna – 10. května  

četba:

David Schroeder. “Carmen Copies.” In Cinema’s Illusions, Opera’s Allure: The Operatic Impulse in Film. New York and London: Continuum 2003, s. 247-263.

McClary, “Carmen on Film”   projekce:

Oscar Hammerstein a Otto Preminger: Carmen Jones (1954) příprava tématu závěrečné práce  

Odevzdat abstrakt závěrečné písemné práce (300-500 slov)

Cílem je pojmenovat materiál, na který se zaměříte, teoretické rámce (a literaturu), ze kterých budete vycházet a základní výzkumné otázky, které si ve své práci budete klást či teze, se kterými pracujete. Pokud si vyberete běžnou divadelní inscenaci či filmovou adaptaci Carmen, je možné, že literatura dosud prostudovaná v rámci kurzu vám poskytne dostatečně produktivní teoretické a interpretační zázemí pro vaši vlastní analýzu. Souvislosti bude však opět třeba důkladně promýšlet. Pokud vybraný materiál bude více specifický (např. co do kulturních a politických kontextů), počítejte s tím, že bude třeba si vyhledat a načíst ještě další relevantní literaturu.   11. – 15. května   konzultace témat závěrečných prací  

Závěrečná práce (2000-2500 slov)