Charles Explorer logo
🇬🇧

Methodological Problems in Musicology

Class at Faculty of Arts |
AHV510002

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Kurz, jenž má být koncipován jako jakýsi "úvod do hudební vědy pro pokročilé", bude probíhat seminární formou, neboli jako diskuse nad vybranými texty, které se týkají základních problémů oboru v minulosti i v současnosti. Po delší úvaze jsem se rozhodla, že se společně soustředíme především na tyto texty:

Adler, Guido: Umfang, Methode und Ziel der Musikwissenschaft, in: Vierteljahrsschrift für Musikwissenschaft, roč. 1, 1885, číslo 1, s. 5-20 (český překlad jg, nepublikováno)

Riemann, Hugo: Einleitung, Begriffsbestimmung, Ziele, Arbeitsgebiete, in: Grundriß der Musikwissenschaft, 4. vydání, rev. Johannes Wolf, Leipzig 1928, s. 7-20 (český překlad jg, nepublikováno) k tomu doporučuji mj. moji skromnou studii

Gabrielová, Jarmila: Několik poznámek k systematice hudební vědy v pojetí Guido Adlera a Hugo Riemanna, in: Muzikologické fórum roč. 1, 2012, číslo 2, s. 17-22

Dahlhaus, Carl: Was ist und wozu studiert man Musikgeschichte?, in: Neue Zeitschrift für Musik, roč. 1974, č. 2, s. 79-84; srov. též Dahlhaus, C., Grundlagen der Musikgeschichte, Köln 1977 (angl. překlad Foundations of Music History, přel. J. B. Robinson, Cambridge University Press 1983), a Danuser, Herrmann (ed.): Carl Dahlhaus. Gesammelte Schriften, sv. 1, Laaber 2000

Besseler, Heinrich: Das musikalische Hören der Neuzeit, in: Berichte über die Verhandlungen der Sächsischen Akademie der Wissenschaften zu Leipzig, Phil.-hist. Klasse, sv. CLV, seš. 6, Berlin 1959; přetištěno in: Besseler, H.: Aufsätze zur Musikästhetik und Musikgeschichte, Leipzig 1978, s. 104nn.

Hinrichsen, Hans-Joachim: Musikwissenschaft und musikalisches Kunstwerk. Zum schwierigen Gegenstand der Musikgeschichtsschreibung, in: Laurenz Lütteken (ed.), Musikwissenschaft. Eine Positionsbestimmung, Kassel etc. 2007, s. 67-87; český překlad: Hudební věda a hudební umělecké dílo. O obtížném předmětu hudebního dějepisectví, in: Hudební věda 45 (2008), s. 343-354 (přeložila jg)

Na případných dalších textech - některé z nich mám ještě takříkajíc "v záloze" - se můžeme společně dohodnout v úvodu a/nebo v průběhu kurzu.

Požadavky k atestaci: 1) Aktivní účast a diskuse v kurzu 2) Vypracování písemné práce o rozsahu 5-10 stran, reflektující některý z diskutovaných textů a problémů, a následný rozhovor nad odevzdaným textem

V Praze 24. 9. 2013 jg