Zimní semestr: 1. Jazykové roviny. Systém a struktura jazyka. 2. Fonetika a fonologie. Hláska a foném. Fonologické jevy a procesy (stručné referáty) 3. Morfologie a základní morfologické jednotky. Morfologický rozbor: cvičení na příkladech z různých jazyků. 4.-5. Syntax a struktura věty. Základy metodologie větného rozboru. Cvičení na příkladech z indických jazyků. 6.-7. Metodologie vzniků jazykovědného textu. Cvičení v excerpci a popisu jazykovědného jevu. Zpracování jazykovědných a gramatických témat. 8. Dělení jazyků. Jazykové rodiny, geneze jazyka a jazykový kontakt. 9.-10. Indický jazykový svaz a jeho základní rysy. 11. Vliv arabštiny, perštiny, angličtiny na formování novoindických jazyků. 12.-13. Slovotvorba: derivace a kompozice.
Letní semestr: 1. Fonologické změny v sanskrtu (sandhi). 2.-3. Systém pádů v sanskrtu a v novoindických jazycích. 4.-5. Systém časů a způsobů v indických jazycích. 6. Slovesný vid a způsob konání děje v indických jazycích (Aspekt a Aktionsart). 7.-8. Syntagmatika neurčitých slovesných tvarů v novoindických jazycích. 9.-10. Dialektologie 11.-12. Sociolingvistika 13. Další aspekty jazykového projevu v Indii
Cílem semináře je seznámit studenty s metodikou jazykovědné práce, s heuristickými postupy, s fonologickým, morfonologickým a syntaktickým rozborem jazykového materiálu a způsobem zpracování vlastního materiálu (z původních indických literárních textů). Seminář předpokládá absolvování speciální jazykovědné přednášky na obecné lingvistice a v prvním semestru uvádí studenty do samostatné prezentace různých obecných problémů (fonologie, morfologie, syntax, sociolingvistické problémy, etnolingvistika atd.). Paralelně probíhají fonologická, morfologická a syntaktická cvičení v lingvistickém rozboru na materiálech z různých jazyků. Velká pozornost je věnována zvláštnostem indických jazyků z hlediska vývojového v kontextu geneticky nesourodých jazyků, které jsou v kontaktu v indickém jazykovém svazu.
Student je ve druhém semestru veden k samostatné prezentaci vybraného lingvistického problému, na kterém má prokázat schopnosti analýzy a její přesvědčivé prezentace. Výsledkem je samostatná písemná práce, která je v semináři prezentována k všeobecné diskusi.