1. Studijní program Informační studia a knihovnictví (INSK)
1.1 Cíle programu a jeho místo v systému studia moderních informačních a komunikačních oborů. Bakalářské, magisterské a doktorské studium daného zaměření.
1.2 Soudobé pojetí oborů knihovnictví, dokumentace, informační vědy a proti tomu informatiky. Studie NATO k současnému pojetí informační vědy.
1.3 Specifika studia INSK na FF UK a všeobecně specifika studia na vysoké škole univerzitního směru. Systém studia, vztah studenta a učitele, odkaz na statut univerzity a fakulty a fakultní řády a předpisy.
2. Soudobá "informační sféra" a její institucionální architektura
2.1 Komunikační řetězec od autora, resp. původce komunikátu k jeho příjemci, který se realizuje stále větším dílem v globálním digitalizovaném síťovém prostředí.
2.2 Vztah autor - nakladatel, úloha knižního trhu, národní knihovny a národní bibliografie, oborové a speciální bibliografie a dokumentace, produkce a prodej v distribuci databází, v jejich zpřístupňování a analýze, pojmy databázové centrum a modely soudobých knihovnických servisních systémů. Privátní informační podnikání typu "information consultants".
2.3 Historické kořeny oboru INSK v knihovnictví starého věku. Dnešní pohled na knihovnictví a jeho nadstavbové profesní vrstvy ve větvi služeb v rámci zaměstnání a podnikání (dokumentace, studijně rozborová činnost a informační, resp. znalostní management) a ve větvi občanských služeb (kulturní a občanské informační služby veřejných knihoven).
3. Informace a médium
3.1 Pojem informace a různé teorie jeho výkladu. Data, informace, poznatek a znalost.
3.2 Vývoj nosičů v sociální komunikaci a současně vývoj znakové reprezentace komunikát ů podle J. Cejpka.
3.3 Pojem tzv. "digitální revoluce", význam a vliv internetu na sociální komunikaci v globálním měřítku.
4. Informace a dokument
4.1 Pojem "dokument" a jeho historický vývoj.
4.2 Dokument jako podstatný prvek informačního systému. "Fenomén dokumentu" včetně digitalizace dokumentové komunikace. Pojem DOI.
4.3 Institucionalizace dokumentové komunikace. Autorské zákonodárství a neformální odborná komunikace dokumentů na internetu. *
5. Informační školství u nás a ve světě
5.1 Vznik moderního odborného vysokoškolského studia knihovnictví v USA v
19. století. Deweyova School of Library Economy na Columbijské univerzitě v New Yorku. Historický vývoj v Evropě.
5.2 Soudobé americké informační vysokoškolské vzdělávání. Vývoj od základního knihovnictví k informační vědě, komunikačním a znalostním disciplínám. Problém "L-word".
5.3 Historický vývoj českého knihovnického a informačního školství. Historie ÚISK.
V rámci přednášky je vyložen systém studia na Karlově univerzitě a v něm konkrétní místo akreditovaných programů informačních studií a knihovnictví. Doporučeny jsou optimální metody a také etické normy vyskoškolského studia.
Studentům jsou vyloženy základní pojmy spojené s infosférou, informačním procesem ve společnosti, tradicemi a novými trendy vzdělávání v knihovnictví a informační vědě, informační profesí a jejím vztahem k internetu a obecně ke kybernetickému prostoru, informační profesi dnes a v budoucnu. Krátce zmíněny jsou pojmy, jako informace a fenomén dokumentu v historii a v soudobé elktronické komunikaci informací, informační průmysl, řízení znalostí atd.