* Osnova předmětu:
Teoretické aspekty re šeršních systémů, rešeršních služeb a rešeršní strategií
- Základní pojmy, pracovní definice, vymezení dialogových informačních služeb
- Role kvantitativního růstu informací a vztah ke zvoleným rešeršním strategiím
- Význam typologie dokumentu v rešeršních strategiích a pro uživatele
- Vývoj a význam rešeršní činnosti, rešeršní aktivity pro vědu a výzkum, organizace rešeršních služeb pro různé uživatelské kategorie s důrazem na vědeckou komunitu, informace pro základní výzkum, informace pro aplikovaný výzkum, identifikace, analýza a pochopení informačního chování uživatele/výzkumníka
- Všeobecné aspekty online vyhledávání, řízení dialogových informačních služeb (online) služeb, ekonomické aspekty online služeb, systémové vazby na informační průmysl
- Typologie rešerší v informačních systémech
- Dialogové rešerše (online)
- Dávkové rešerše (off-line)
- Retrospektivní rešerše
- Průběžné rešerše (SDI, ARI, alertní), současné metody a kanály distribuce informací
- Další způsoby rozlišování rešerší a jejich účel (např. patentové, bibliografické, faktografické)
- Ruční rešerše v porovnání s automatizovanými (strojově zpracovanými) rešeršemi, současná role ručních („hlavoručních") rešerší, vztah těchto rešerší ke druhům informačních fondů (např. historické fondy, fondy tištěné produkce, význam vdobě elektronických rešerší)
- Historické aspekty rešeršních systémů a služeb - jejich kategorizace, vznik a zánik, srovnání s ohledem na použití vsoučasnosti, vliv změn informačního průmyslu na rešeršní systémy
- Rešerše a rešeršní postupy ve vztahu k informačnímu cyklu
- Vyhledávací prostředí profesionálních systémů a vyhledávací prostředí systémů pro volný internet (search engines), generace vyhledávacích prostředků pro „viditelný" a „neviditelný" web
- Druhy bází dat a jejich vztah krešeršním službám (bibliografické, faktografické, plnotextové a adresářové), případně další dělení bází dat (např. zdrojové, referenční)
- Rešeršní postupy prostřednictvím internetových vyhledávačů a jejich srovnání se sofistikovanými způsoby vyhledávání
- Internetové vyhledávače vinformačních službách pro vědu a výzkum (např. Google Scholar, Scirus)
- Informační systémy typu CRIS a jejich role vrešerších pro vědu a výzkum, resp. pro hodnocení výstupů VaV (R&D)
- Informační a znalostní management z pohledu využívání externích zdrojů a online informačních služeb
- Chování při vyhledávání informací (information behaviour information seeking behavior, information searching behavior)
- Kognitivní model uživatele
- Koncový a tzv. konečný uživatel (end-user, final user), rešeršní služby pro různé kategorie uživatelů
- Informační služby pro rozhodování
- Vztah uživatel a informačního specialisty (rešeršér, informační pracovník typu CIO, CKO, „science librarian" referenční knihovník, referenční specialista, online specialista, informační analytik, specialista pro competitive intelligence)
- Systémová podpora uživatele ze strany databázových center a ze strany informačních zprostředkovatelů
- Koncový uživatel v rešeršních systémech a role informačního zprostředkovatele, principy a trendy informačního zprostředkování (informačního brokeringu)
- Uživatelské rozhraní v rešeršních službách, technická a softwarová podpora, modely a způsoby podpory uživatele ze strany systémů, základní složky uživatelského rozhraní
- Human-Computer Interaction (HCI) a vymezení vztahu této disciplíny k dialogovým informačním systémům (rešeršním systémům)
- Standardizace v oblasti vedení komunikace s informačním systémem (např. ISO 9241), ergonomie systémů online pracoviště (softwarová ergonomie, fyzická ergonomie)
- Komunikační a technické prostředky, hardwarová a softwarová podpora pracoviště online přístupu
- Role informačního specialisty-rešeršéra v rešeršních službách pro vědu a výzkum, odborný a kvalifikační profil, informační etika rešeršního specialisty, typologie vlastností a schopností rešeršéra/informačního pracovníka
- Diferencovaný přístup k uživateli, analýza rešeršního požadavku v dialogu s uživatelem, kategorizace uživatelů online a zkoumání jejich informačních potřeb, porozumění informačním potřebám, formulace informačních požadavků a informačních dotazů
- Uživatelská dokumentace databázových center, informačních systémů a vybraných databází jako jedna z forem uživatelské podpory
- Informační potřeby uživatele a formulace informačního (rešeršního) požadavku a jejich převod do informačních (rešeršních) dotazů pro přístup do rešeršního/databázového systému a efektivní vyhledávání, získání relevantních dokumentů základními a pokročilými způsoby, zpracování výstupů pro různé kategorie uživatelů
- Zásady rešer šní strategie, základní procesy a operace vyhledávání informací, rešeršní etapy, modely vyhledávání informací
- Identifikace a výběr relevantních zdrojů informací, referenční služby ve vztahu k dialogovým informačním systémům, služby typu STN Index nebo DIALINDEX a jejich význam, terciární zdroje informací, automatizovaná podpora výběru relevantních zdrojů
- Stanovení rešeršní strategie a taktiky, analytické vyhledávání versus intuitivní vyhledávání, metody listování/prohlížení/tzv. browsingu
- Formulace rešeršního dotazu pomocí booleovských operátorů
- Formulace rešeršního dotazu pomocí proximitních/vzdálenostních/kontextových operátorů
- Role numerických operátorů vrešeršní strategii a taktice
- Principy pravostranného rozšiřování, stemming/lematizace, nástroje
- Formulace rešeršního dotazu bez znalosti zásad vyhledávací logiky přes systémy menu a tzv. snadného vyhledávání, vyhledávání přes WWW rozhraní, role intuitivního vyhledávání
- Omezení (krize) booleovského modelu a jeho možné náhrady
- Fuzzy logika a její role ve vyhledávání informací
- Role dotazovacího jazyka v přístupu do databázových systémů, unifikace nebo snahy o unifikaci dotazovacích jazyků, struktura dotazovacího jazyka
- Vyhledávání volné (free-text searching) a svyužitím řízených slovníků (vocabulary based searching)
- Vztah oblasti selekčních jazyků (klasifikačních systémů a nástrojů) k rešeršním systémům
- Teazaury a další řízené slovníky významných rešeršních systémů (databází)
- Zpracování výstupů z rešeršních úloh, další využití rešerší, zpětná vazba
- Vyhodnocování relevance v průběhu dialogu se systémem a po ukončení dialogu (relevance, pertinence), hodnocení výstupních informací s uživatelem, zpětná vazba, metody hodnocení
- Intelektuální nadstavba zpracování rešeršních výstupů samostatně i ve spolupráci se zadavatelem informačního požadavku, studijně-rozborová činnost, role tzv. výstupů s přidanou hodnotou (např. vizualizované analýzy, komentované rešerše, SRČ produkce)
- Formální úprava rešeršních výstupů v praxi, historické způsoby úprav rešeršních výstupů, konverze do informačních systémů pro účely vedení osobní dokumentace týmů i jednotlivců, např. vědeckých pracovníků, role a způsoby využití citačních manažerů (EndNote, ProCite, RefWorks), vedení dokumentace vědeckých týmů
- Systémy elektronické objednávky a dodávky dokumentů (EDS, DDS - Document Delivery Services) cestou online databázových center, vazba na systém služeb MVS, MMVS v ČR a vzahraničí
- Studijně rozborová činnost, zpracování studií a dalších výstupních "produktů na míru", „one-page reporting", zpracování výstupů pro decizní sféru, např. na podporu řízení vědy a výzkumu.
- Vizualizační softwary zobrazující vztahy mezi informacemi, vizuální analýzy informací
- Další způsoby a metody vytěžování informací a znalostí a jejich prezentace
- Cenové aspekty online informačních služeb, tvorba ceny rešerše - základní modely, přístupy, porovnání, příklady modelů plateb
- Licenční aspekty využívání dokumentů získaných z dialogových informačních zdrojů, ze zdrojů na CD/DVD nebo přístupných zinternetu
- Báze dat z oblasti biomedicínského a farmaceutického výzkumu, z oblasti přírodních, technických a aplikovaných věd (informační podpora výzkumu a vývoje) zpohledu rešeršních strategií
- Báze dat z oblasti společenských a humanitních věd zpohledu rešeršních strategií
- Báze dat z oblasti ekonomiky, obchodních a firemních informací základně zpohledu rešeršních strategií, báze dat pro tzv. competitive intelligence - vytěžování tzv.otevřených zdrojů (open sources), systémy zahraniční a tuzemské zpohledu rešeršních strategií
- Využívání přístupů tzv. open access, portálů informační podpory vědy a výzkumů, digitálních knihoven a digitálních archívů apod. zpohledu rešeršních strategií
- Systémy šedé literatury pro vědu a výzkum vdatabázových centrech, přístupné přes výzkumná centra a univerzity zpohledu rešeršních strategií
- Web 2.0 systémy vědeckých informací, možnost zapojení prvků a vlastností tzv. webu 2.0 (library 2.0) do rešeršních systémů
* Praktická část předmětu:
- Práce s reálnými, demonstračními a tréninkovými verzemi databází různých systémů pro
Seznámení s teorií dialogových informačních rešeršních systémů a služeb, s metodami základního a pokročilého vyhledávání, s principy tvorby rešeršních strategií, s dialogovými informačními podporami vědecké činnosti a řízení. Součástí je praktické zvládnutí přístupu do bází dat vybraných bibliografických, faktografických a plnotextových informačních systémů u nás i ve světě a dále zpracování rozsáhlého produktu studijně-rozborové a ukazatelové činnosti dle specializovaných analytických metodik.