Charles Explorer logo
🇬🇧

Science Methodology (A - combined study)

Class at Faculty of Arts |
AIS50161

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

* I. Základní pojmy a problémy. 1. Co je to věda a jak liší od jiných (nevědeckých, předvědeckých, mýtických atd.) způsobů poznávání? Různé pojetí vědy. 2. Co tvoří základ teorie? Vymezení vztahu slov, pojmů, výroků, tvrzení.

Co jsou to vědecké pojmy a jakou hrají ve vědě roli? Co může být zdrojem pojmů? 2.1. Jak vzniká teorie? Co obvykle popisuje a co vysvětluje? 2.2. Jednotlivé prvky, které charakterizují teorii z hlediska formy a funkce. 2.3. Co je to vědecký zákon? 3. Co je to hypotéza? 3.1. Jaká je role hypotézy ve vědě a ve výzkumu? Co znamená verifikace a co falzifikace? 4. Jaké základní typy vysvětlení rozeznáváme? Co jsou modely? 5. Jaké máme metody? 5.1. Jak se liší kvalitativní a kvantitativní výzkum? 5.2. Co je podstatou induktivního a co deduktivního postupu ve vědě? 5.3. Jakou metodu myšlení používá kvantitativní a jakou kvalitativní výzkum? 6. Jak popsat vědecký výzkum? 6.1. Co je to téma/předmět výzkumu a co výzkumná otázka ? 6.2. Co je to výzkumný projekt?

* II. Teorie vědy. 1. K.R.Popper a falzifikace. 2. Thomas Kuhn a vědecké revoluce - sociální podmíněnost vědy. 3. Imre Lakatos a záchrana racionality. 4. P.K.Feyerabend a konec metody. 5. Nová sociologie vědy a posthumanismus. 6 .Postmoderní kritika vědy a paralogie. 7. Feministické interpretace vědy a představa dynamické ontologie. 8 . Vědecké války a Sokalova aféra - strašidlo realismu.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Úvod do problematiky vědeckého poznání a metody: přehled výzkumných metod (kvantitativní - kvalitativní, nomothetické ? idiografické, axiomatické, empiricko-analytické), struktura vědeckých teorií a základní pojmy (axióm, teorém, data, hypotéza, modely, pojem, výrok, tvrzení, důkaz, indukce, dedukce). Cílem první části kurzu je poskytnout základní orientaci.

Zvláštní pozornost také věnujeme výzkumným metodám sociálních věd. V druhé části kurzu sledujeme filosofii a sociologii vědy a zabýváme se kontextem a vznikem vědeckého poznání a metody a současnými spory mezi vědou a filosofií.

Cílem je pochopit současné diskuse o vědě (Popper, Kuhn, Feyerabend, Sokalova aféra).