1. Management obecně
1.1 Význam a charakteristika moderního managementu
1.2 Procesní přístupy
1.3 Psychologicko-sociální přístupy
1.4 Systémové přístupy a další
1.5 Uplatňování marketingu v řízení
2. Organizace a řízení knihovnictví
2.1 Vliv legislativy na činnost knihoven
2.1.1 Obecné právní normy české a mezinárodní.
2.1.2 Knihovnická legislativa do 90.let a v současné době
2.1.3 Knihovní zákon z roku 2001 a návazné prováděcí předpisy
2.2 Strategický plán českého knihovnictví - poslání a cíle veřejných knihoven, vnější podmínky, současný stav a předpokládaný vývoj
2.3 Knihovnické a informační soustavy u nás
2.3.1 Stručný nástin historického vývoje.
2.3.2 Úloha knihoven při budování národního informačního systému - národní, regionální a lokální úrovně
2.3.3 Regionální funkce veřejných knihoven
2.3.4 Krajský knihovnický systém
2.3.5 Knihovnická sdružení, spolky a konsorcia v ČR
2.4 Úloha mezinárodních knihovnických a informačních organizací při spolupráci a kooperaci knihoven /UNESCO, IFLA, FID,IBBY a další/
3. Organizace a řízení knihovny
3.1 Marketingová strategie knihovny - její vliv na organizaci a řízení. Základní východiska a charakteristika. Marketingový program knihovny.
3.2 Plánování - kategorie cílů, druhy plánů, plánovací proces
3.3 Organizování
3.3.1 Organizační a funkční struktura knihovny,
3.3.2 Organizování práce, pracovní proces a pracovní postup.
3.3.3 Knihovna a její základní dokumenty-zřizovací listina, statut, organizační řád, knihovní řád, výpůjční řád, pracovní, spisový a archívní řád
3.4 Rozhodovací procesy v managementu knihovny - vymezení problému, jeho formulace, varianty řešení, realizace rozhodnutí
3.5 Kontrola - funkce kontroly, kontrolní proces, prostředky kontroly, zpětná vazba kontroly , typy kontrol
3.6 Personální a sociální procesy v managementu knihovny
3.6.1 nábor, výběr a přijímání pracovníků
3.6.2 posuzování pracovní kompetence
3.6.3 řízení adaptačních procesů
3.6.4 příprava pracovníků
3.6.5 hodnocení práce
3.6.6 profesionální kariéra knihovníků
3.6.7 uvolňování pracovníků
3.7 Řídící pracovník - osobnost a styly řízení, delegování v řízení, motivování pracovníků a vzájemná komunikace, týmová práce v knihovně.
3.8 Financování knihoven
3.8.1 Zdroje a možnosti
3.8.2 Programy a projekty na podporu knihoven
3.8.3 Hospodářská agenda knihovny - zejména rozpočet
Výuku doplňuje průběžná stáž ve vybrané knihovně
","inLanguage":"cs"},{"@type":"Syllabus","text":"\r\n
1. Management generally
1.1 Importance and characteristics of modern management
1.2 Process Approach
1.3 Psycho-social approach
1.4 System approaches and other
1.5 Application of marketing management
2. Organization and Management Library
2.1 Effect of legislation on the activities of libraries
2.1.1 General legal norms Czech and international .
2.1.2 Library legislation in the 90s and currently
2.1.3 Libraries Act of 2001 and its implementing regulations
2.2 The Strategic Plan of the Czech librarianship - the mission and goals of public libraries , external conditions , current status and future trends
2.3 Library and Information System in Czech Republic
2.3.1 A brief outline of the historical development.
2.3.2 The role of libraries in building a national information system - national, regional and local levels
2.3.3 Regional function of public libraries
2.3.4 Regional Library System
2.3.5 Knihovnická associations and consortia in the Czech Republic
2.4 The role of the international library and information organizations in the collaboration and cooperation of libraries / UNESCO , IFLA , FID , and other IBBY /
3. Organization and management of the library
3.1 Marketing Strategy Library - its impact on the organization and management. Background and Characteristics . Marketing program library.
3.2 Planning - categories of objectives , types of plans , the planning process
3.3 Organizing
3.3.1 Organisational and functional structure of the library ,
3.3.2 The organization of work, working process and workflow.
3.3.3 Library and its basic documents - founding charter , statute , organization , library rules , borrowing rules, work , file and archive order
3.4 Decision-making processes in the management of the library - the definition of the problem, its formulation , alternative solutions , implementing decisions
3.5 Control - control function , process control , equipment control , feedback control , the types of controls
3.6 Personal and social processes in the management of the library
3.6.1 The recruitment , selection and recruitment
3.6.2 The assessment of work skills
3.6.3 The adaptive management process
3.6.4 Preparation Workers
3.6.5 The evaluation work
3.6.6 professional career librarians
3.6.7 redundancies
3.7 Managing staff - personality and management style , delegating the management , staff motivation and communication, teamwork in the library.
3.8 Financing libraries
3.8.1 Resources and opportunities
3.8.2 Programmes and projects in support of libraries
3.8.3 The economic agenda libraries - especially budget
Teaching complements ongoing internship in library
Osnova: 1. Management obecně 1.1 Význam a charakteristika moderního managementu 1.2 Procesní přístupy 1.3 Psychologicko-sociální přístupy 1.4 Systémové přístupy a další 1.5 Uplatňování marketingu v řízení 2. Organizace a řízení knihovnictví 2.1 Vliv legislativy na činnost knihoven 2.1.1 Obecné právní normy české a mezinárodní. 2.1.2 Knihovnická legislativa do 90.let a v současné době 2.1.3 Knihovní zákon z roku 2001 a návazné prováděcí předpisy 2.2 Strategický plán českého knihovnictví - poslání a cíle veřejných knihoven, vnější podmínky, současný stav a předpokládaný vývoj 2.3 Knihovnické a informační soustavy u nás 2.3.1 Stručný nástin historického vývoje. 2.3.2 Úloha knihoven při budování národního informačního systému - národní, regionální a lokální úrovně 2.3.3 Regionální funkce veřejných knihoven 2.3.4 Krajský knihovnický systém 2.3.5 Knihovnická sdružení, spolky a konsorcia v ČR 2.4 Úloha mezinárodních knihovnických a informačních organizací při spolupráci a kooperaci knihoven /UNESCO, IFLA, FID,IBBY a další/ 3. Organizace a řízení knihovny 3.1 Marketingová strategie knihovny - její vliv na organizaci a řízení. Základní východiska a charakteristika. Marketingový program knihovny. 3.2 Plánování - kategorie cílů, druhy plánů, plánovací proces 3.3 Organizování 3.3.1 Organizační a funkční struktura knihovny, 3.3.2 Organizování práce, pracovní proces a pracovní postup. 3.3.3 Knihovna a její základní dokumenty-zřizovací listina, statut, organizační řád, knihovní řád, výpůjční řád, pracovní, spisový a archívní řád 3.4 Rozhodovací procesy v managementu knihovny - vymezení problému, jeho formulace, varianty řešení, realizace rozhodnutí 3.5 Kontrola - funkce kontroly, kontrolní proces, prostředky kontroly, zpětná vazba kontroly , typy kontrol 3.6 Personální a sociální procesy v managementu knihovny 3.6.1 nábor, výběr a přijímání pracovníků 3.6.2 posuzování pracovní kompetence 3.6.3 řízení adaptačních procesů 3.6.4 příprava pracovníků 3.6.5 hodnocení práce 3.6.6 profesionální kariéra knihovníků 3.6.7 uvolňování pracovníků 3.7 Řídící pracovník - osobnost a styly řízení, delegování v řízení, motivování pracovníků a vzájemná komunikace, týmová práce v knihovně. 3.8 Financování knihoven 3.8.1 Zdroje a možnosti 3.8.2 Programy a projekty na podporu knihoven 3.8.3 Hospodářská agenda knihovny - zejména rozpočet
Výuku doplňuje průběžná stáž ve vybrané knihovně
Předmět je vyučován ve školním roce 2018/2019.
Pokud je předmět zvolen studentem bakalářského studia, jako povinně volitelný, pak platí, že v případě navazujícího magisterského studia mu může být uznán jako splněný, bez uznání kreditů (tyto nahrazuji jiným povinně volitelným nebo volitelným předmětem), více viz pravidla pro uznávání předmětů na webu ÚISK.
Předmět by měl poskytnout studentům základní poznatky z teorie managementu a zejména z teorie a praxe řízení a organizace knihoven tak, aby je byli schopni aplikovat při řešení problémů řídící praxe na všech jejích úrovních. Teoretické poznatky z oblasti obecného managementu porovnávat s praktickými aspekty řízení a organizace knihoven na základě aktuálních informací a případových studií.
Před ústní zkouškou (v zadaných termínech) je nutné splnit: 1. Účast na výukových blocích (5.10., .11., 7.12.) - absence je možná jen z vážných důvodů. 2. Sledování aktuálních témat (online diskuse v Moodle, výtah z článku). 3. Seminární práce na vybrané téma z oblasti managementu.