Charles Explorer logo
🇨🇿

Nakladatelství a knižní distribuce v 19. a 20. století

Předmět na Filozofická fakulta |
AIS510321

Sylabus

1/ 23. 10. 

Úvod do tématu:

Struktura výuky

Požadavky k absolvování: prezentace & výsledný projekt, doporučená literatura ke studiu; výběr projektů a témat k prezentacím.

Kontext: dlouhé 19. století  

Host – Dr. Roar Lishaugen, University of Oslo:

Centrálně řízená knižní kultura a její  recepce  

Příprava na 13.11.

Darnton, Robert. 2007. "What is the history of books?" Revisited.

Modern Intellectual History 4(3): 495-508. https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/3403039/darnton_revisited.pdf?sequence=2  

Stručné přehledové prezentace na jedno z následujících témat (5 min):

Nakladatelské podnikání na přelomu 18. a 19. stol.

Velké nakladatelské domy 2. poloviny 19. stol.

Vznik a působení Spolku českých knihkupců a nakladatelů

Klub moderních nakladatelů Kmen

Nakladatelská krize v první polovině 30. let a její překonání

Situace českých nakladatelství za protektorátu a v letech 1945-49 2/ 13. 11. 

Co jsou dějiny nakladatelství a distribuce?

Kniha a její recepce jako předmět interdisciplinárního zkoumání [SHARP]

Hlavní témata, otázky a představitelé oboru ‚book  studies‘

„knižní komunikační okruh“ (Darnton)

Frankofonní a anglosaská výzkumně analytická tradice

Centrálně řízená knižní kultura a její transformace koncem 20. století

Příprava na 11.12.

Prezentace projektů (10 min);  3/ 11. 12. 

Prezentace projektů (10 min);

Formativní hodnocení - zpětná vazba a závěrečné poznámky k předmětu.

Anotace

Cílem předmětu je uvést studenty a studentky do problematiky dějin a historiografie nakladatelství a knižní distribuce, souvisejícího základního pojmového aparátu, tematických okruhů, a výzkumných metod. Pomocí historických exkurzů do 19. století a se zvláštním důrazem na druhou polovinu 20. století, si budeme klást otázku, jak se relativně tradiční instituce mediální produkce a recepce (knihtisk - nakladatelství - distribuce - prodej - čtení) adaptovala na rozvoj multimediálního kontextu závěru dvacátého století? Cílem je zároveň prezentovat obraz širšího společensko-kulturního a politického zázemí daného „knižního komunikačního okruhu“ (Darnton), včetně role knihy a čtení v období formování a rozvoje čtoucí veřejnosti a veřejné sféry (Habermas, Chartier), evropských národních hnutí a nacionalismů (Hroch) a následných světových válečných konfliktů, včetně války studené (Janáček, Knapík, Šmejkalová).

Předmět by tak měl posloužit jako obecné východisko pro následující, specializované disciplíny studijního programu.