Charles Explorer logo
🇨🇿

Informační a mediální vzdělávání

Předmět na Filozofická fakulta |
AISP52004

Sylabus

Program kurzu

Setkání 1 23. února

Úvodní informace

Seznámení s kurzem, způsob výuky, formát setkání

Podmínky k získání atestace, představení formátu minilekcí

Jaké dovednosti má ovládat lektor informačního a mediálního vzdělávání?

Mapování vstupní úrovně lektorských dovedností (sebereflexe a reflexe ve skupině)

Setkání 2 8. března

Zpravodajství

Přehled aktuálních témat v oblasti zpravodajství - reflexe domácí přípravy, vstup od vyučujícího

Minilekce studujících: jak vznikají zprávy, zpravodajské hodnoty

Setkání 3 22. března

Dezinformace

Přehled aktuálních témat v oblasti dezinformací - reflexe domácí přípravy, vstup od vyučujícího

Minilekce studujících: factchecking, vyhodnocování kvality informačních zdrojů

Setkání 4 5. dubna

Sociální sítě

Přehled aktuálních témat v oblasti sociálních sítí - reflexe domácí přípravy, vstup od vyučujícího

Minilekce studujících: síla algoritmů, sběr dat

Setkání 5 19. dubna

Kyberbezpečí

Přehled aktuálních témat v oblasti kyberbezpečí - reflexe domácí přípravy, vstup od vyučujícího

Minilekce studujících: prevence kyberobtěžování, uživatelské dovednosti v oblasti kyberbezpecnosti

Setkání 6 3. května

 Umělá inteligence

Přehled aktuálních témat v oblasti AI - reflexe domácí přípravy, vstup od vyučujícího

Minilekce studujících: využití AI nástrojů ve vzdělávání, pochopení silných stránek a limitací AI

Reflexe rozvoje vlastních lektorských dovedností

Další aktivity:

Domácí příprava - reflexe vlastních zkušeností, znalostí a dovedností v oblasti informační a mediální gramotnosti

Reflexe a zpětná vazba k minilekcím spolustudujících

Reflexe vlastního rozvoje lektorských dovedností v oblasti IMG

V případě vyššího počtu zapsaných studujících může nastat situace, že nestihneme všechny minilekce během naplánovaných setkání. Pokud toto nastane, dohodneme se na termínu setkání během zkouškové ho období, kde proběhnou zbylé minilekce. 

Kdo předmět vyučuje? 

Jsem absolventem Studií nových médií. Zabývám se rozvojem informační a mediální gramotnosti napříč generacemi. Učím informatiku a mediální výchovou na druhém stupni na Základní škole Kunratice, lektoruji kurzy mediálního vzdělávání pro učitele a knihovníky pro vzdělávací projekt Jeden svět na školách. Pro organizaci Transitions vytvářím vzdělávací materiály a lektoruji workshopy pro podporu mediální obezřetnosti seniorů a starších dospělých. Spolupracuji také s organizací AI dětem, kde vymýšlím, jak rozvíjet mediální gramotnost pomocí nástrojů umělé inteligence. Zkušenosti z těchto aktivit rád sdílím a předávám na předmětech týkajících se informační a mediální gramotnosti na ÚISK. 

Anotace

Informační a mediální vzdělávání leží v Česku do velké míry na bedrech neziskových vzdělávacích organizací a knihoven. Jakožto budoucím absolventům ÚISK může přistát realizace vzdělávacích aktivit rozvíjejících informační a mediální gramotnost (IMG) na bedrech i vám.

Tento předmět vás na tuto výzvu pomůže připravit formou praktických ukázek dostupných aktivit, metodik a aplikací, které můžete k rozvoji IMG využít v roli lektora zejména pro mládež. Tuto roli si také sami vyzkoušíte při atestaci formou přípravy a vedení minilekce pro vaše kolegy.

Předmět volně navazuje na Informační a mediální gramotnost II vyučovanou v LS 2022/2023. Studujícím, kteří tento předmět neabsolvovali, bude zaslána četba - výzkumy a články ohledně stavu IMG a informačního a mediálního vzdělávání v ČR (cca 50 stran). Prosím, tyto materiály si nastudujte před prvním setkáním, ať jste v obraze.