Charles Explorer logo
🇨🇿

Nakladatelství a knižní distribuce v 19. a 20. století (VS)

Předmět na Filozofická fakulta |
AISV10146

Sylabus

České nakladatelské podnikání jako součást kulturních dějin. Periodizace českých nakladatelských dějin. 1.

Konstituování českého nakladatelského podnikání na přelomu 18. a 19. stol. Charakteristika významných firem. 2.

Význam a charakteristika velkých nakladatelských domů 2. poloviny 19. stol. Vznik a působení Spolku českých knihkupců a nakladatelů. 3.

Svépomocná vydavatelství a edice od 90. let do 1. světové vál ky. Vznik bibliofilského hnutí. 4.

Klub moderních nakladatelů Kmen a jeho význam. Charakteristika nejvýznamnějších členů. 5.

Knižní výprodeje. Nakladatelská krize v první polovině 30. let a její překonání.

Dominantní firmy této doby. 6. Situace českých nakladatelství za protektorátu a v letech 1945-49.

Zákon o vydávání neperiodických publikací z března 1949. 7. Struktura českého nakladatelského podnikání 1949-1989 v českých zemích, charakteristika nejvýznamnějších firem. České edice a nakladatelství 1949-1989 v exilu.

Anotace

Út 15:00 - 16:35 v 2014

Cílem předmětu je seznámit studující s vývojem nakladatelského podnikání v posledních dvou stoletích, a to nejen s důrazem na rozvoj nakladatelského podnikání, ale i se zaměřením na literární, kulturní, společenský a politický kontext.

Důraz je kladen na období od poloviny devatenáctého století až po současnost.