* Osnova předmětu:
Úvod
Teorie a metodologie (Finkelstein)
Recepce knihy
Literární text jako součást komunikačního procesu
- Vnější podoba literárního textu
- Vlastnosti literárního textu - intencionalita a neměnnost
- Literární dílo v komunikačním procesu
- Textová strategie autora
- Interpretace v komunikačním procesu
Recepční teorie
- Horizont očekávání
- Vliv a působení textu
- Sociální dimenze kategorie horizontu očekávání
Kontexty
- Referenční pole vně textu
Autor a nakladatel
- Úvod do problematiky
- Ediční příprava textů, ediční praxe
Distribuce
- Nakladatelství v české kulturní historii 20. století I ( Melantrich, Odeon, Vyšehrad, Družstevní práce, Čs.spisovatel aj.)
- Nakladatelství v české kulturní historii 20. století II (po r. 1989 - Argo, Paseka, Volvox Globator, Host, Kant, Arbor vitae, Gallery, Torst aj.)
- Knižní obchod (knihkupecké katalogy, Kmen, Svaz knihkupců a nakladatelů, copyright, ISBN)
- Knižní sběratelství v Čechách ve 20.století (E. Lešehrad, J. Karásek ze Lvovic, A. Macek, K. Resler, P. Toman, K. Zink a dal.)
- časopisy o knižní kultuře - Český bibliofil, Kniha ř, Knihomil, Knihomol, Marginálie, Philobiblon, Typografie, Vitrinka a dal.
Knihovny, archivy a muzea u nás a ve světě
- Literární archiv a Muzeum F. Schillera v Marbachu, Kabinet knižní kultury Národního muzea, Muzeum knihy ve Žďáru nad Sázavou, UMPRUM, Památník národního písemnictví, ICOM
Budoucnost knihy
Út 13:20 - 14:55 ve 2014
V přednáškovém cyklu bude reflektována recepce knihy na základě nových teoretických a metodologických poznatků (Finkelstein, Ong, Isser). Po úvodním exkurzu bude sledován vznik knihy od přípravy rukopisu až po jeho vydání. Studenti se seznámí se základy ediční přípravy textů a redakční praxí.
V okruhu otázek týkajících se distribuce knihy ve 20. století se naše pozornost zaměří na specifika významných
českých nakladatelství. V závěru kurzu bude položena otázka, jaká je budoucnost knihy.