Seminář bude postupně pokrývat následující témata. Studenti se dozví, jak jednotlivé fenomény fungují, jak je lze využít a jaká mají úskalí. Zároveň si je prakticky vyzkouší
● crowdsourcing: média vyzývají čtenáře ke spolupráci, aby jim pomohli zmapovat vybraný problém (např. kolik stojí benzín v jejich oblíbené benzínce).
● newgames: ke zpravodajským událostem médium vytvoří nejen článek, ale i počítačovou hru, která má čtenáře víc poučit a vtáhnout do problému.
● Twitter, Facebook a další sociální sítě: v rámci sociální sítě získávají média informace a také čtenost
● databázová (data-driven) žurnalistika: média musí často zpracovat tisíce stránek z nějakého tajného dokumentu (např. Wikileaks), dát čtenářům možnost se v nich zorientovat a na ty pozoruhodné informace upozornit
● hyperlokální žurnalistika: média se snaží nabízet zprávy z každé ulice, z každé čtvrti. To se neobejde bez spolupráce se čtenáři.
● networked journalism, blogy a občanská žurnalistika: nahodilé spolupráce jednotlivých “nenovinářů” a profesionálních novinářů např. při živelných katastrofách.
● prediction markets a žurnalistika: čtenáři mohou např. tipovat, jak dopadnou některé zpravodajské události. Dle teorie crowdsourcingu by to měl být i údaj překvapivě přesný.
● nástroje pro novináře i bloggery: jaké nástroje mají i laici zdarma dostupné a čeho všeho lze dosáhnout.
Zahraniční média hledají nové cesty, jak zaujmout a zapojit čtenáře. Dělají pro ně počítačové hry, zapojují je do investigativní žurnalistiky, debatují s nimi na sociálních sítích. Seminář účastníkům ukáže, jak taková spolupráce amatérů a profesionálních novinářů na internetu funguje, jaké nástroje mají k dispozici, jak se změnil vztah mezi nimi a jaká úskalí z obou stran se objevují. Bude se věnovat tématům jako je občanská žurnalistika, databázová