Charles Explorer logo
🇬🇧

Seminar in the Language of the Chosen Area II (Romanian)

Class at Faculty of Arts |
AJS1000100

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Rozdíly mezi hovorovým a plně spisovným výslovnostním stylem rumunštiny.

2. Regionální a nářeční odchylky od spisovné ortoepické normy.

3. Konverzace jako základní forma komunikace. Rysy spontánní konverzace.

4. Přenos mluveného jazyka v telefonu a v médiích. Veřejný monolog a dialog.

5. Intonační modely spisovného jazyka a expresivní funkce intonace.

6. Znaky orálnosti v současném publicistickém jazyce.

7. Strategie vyjádření evidentnosti, přibližnosti a neurčitosti v mluveném jazyce.

8. Rumunská odborná terminologie a problematika jejího překladu do češtiny.

9. Úskalí pravopisu. Reforma z r. 1993 a důvody současné rozkolísanosti.

10. Pravopis na internetu a v elektronické poště. Psaní bez diakritiky.

11. Přepis cizích slov: původní pravopis versus porumunštění.

12. Chyby při osvojování rumunštiny pod vlivem mateřštiny nebo dalšího jazyka: chyby fonetické, fonetickomorfologické, morfo-syntaktické, lexikální, kontextuálně-stylistické.

13. Projevy interference mezi češtinou a rumunštinou: pseudovýpůjčky, kalky.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Seminář probíhající v šesti realizacích podle zvoleného areálového jazyka (albánština, bulharština, chorvatština, srbština, slovinština, rumunština) tematicky navazuje na přednášku Synchronní struktura areálového jazyka II. ze syntaxe a slovní zásoby dnešních spisovných jazyků. Cílem semináře je uvést studenta do problematiky příslušného areálového jazyka ze synchronního hlediska a seznámit ho s různými lingvistickými teoriemi v příslušných národních filologiích.

Programem semináře je konkretizace a procvičování dílčích okruhů přednášené látky, syntaktická a lexikální analýza textu, referáty z předepsané literatury. V syntaktické části je cílem přivést studenta ke schopnosti správně tvořit a analyzovat syntaktické konstrukce, poznávat jejich formu a rozlišovat významy a stylové charakteristiky, v lexikální rovině pak zvládnout komplexní charakteristiku lexému v jeho paradigmatických a syntagmatických vztazích.