1. Ivan Cankar, práce s textem Dům Marie Pomocné, základní údaje. Symbolistické prvky v textu: tušení jiné reality. Symbolistické obrazy.
2. Oton Župančič a báseň Vlakem. Dialog a oslovování. Zobrazení vlasti: alegorické, symbolistické obrazy. Synkrese vnímání. Impresionistické obrazy v textu.
3. Josip Murn-Aleksandrov a impresionistická báseň Sníh. Analýza lyrického subjektu. Báseň jako sugesce.
4. Slavko Grum, Dogodek v mestu Gogi. Analýza úryvku. Expresionistické prvky: atmosféra a děj. Analýza osob.
5. Miran Jarc, Rozbor básně ze sbírky Člověk in noč. Sémantický rozbor. Vývoj verše. Formální struktura.
6. Edvard Kocbek, Strah in pogum. Analýza úryvku.
7. Ciril Kosmač, Pomladní dan. Rozbor úryvku. Práce s pamětí: proud vědomí.
8. Dominik Smole, Antigona. Analýza hry. Dramatický děj. Modernost dramatu. Využití antického děje.
9. Poezie v
60. letech. Dane Zajc, Veliki črni bik. Rozbor básně. Rozbor úryvku z poezie Gregora Strniše.
10. Tomaž Šalamun, báseň ze sbírky Glagoli sonca. Avantgardní poetika.
11. Mira Mihelič, April. Psychologický román z měšťanského prostředí. Analýza úryvku.
12. Drago Jančar, To noč sem jo videl. Příklad moderního historického románu. Postmoderní prvky v románu.
13. Rozbor eseje nebo literární kritiky: eseje Aleše Debeljaka.
V semináři se pracuje s uměleckými texty z 20. století (seminář se vztahuje k přednáškám Slovinská literatura II a
Slovinská literatura III). V semináři je pozornost věnována především vazbě slovinské literatury na domácí a evropské tendence literárního vývoje. S ohledem na literární situaci v regionu po roce 1900 se během rozboru textů snažíme zmapovat také základní typologii literárního vývoje v 20. století, vývoj nových žánrů a stylové inovace. Během anal ýzy textů se snažíme ukázat slovinský literární život v evropském kontextu, jeho přechod od tradičních vzorů k experimentu a avantgardě.
V rámci semináře studenti interpretují vybraná literární díla ze slovinské literatury a na konkrétních příkladech se seznámí s jednotlivými literárními jevy ve 20 století. Předmět studenty povede k orientaci ve vývoji struktury slovinských literárních děl ve 20. století.