Charles Explorer logo
🇬🇧

Southeast European Literatures II

Class at Faculty of Arts |
AJS200039

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Úvod do studia novodobé slovinské a chorvatské literatury; seznámení s bibliografií a vydáním textů; kulturní situace chorvatského a slovinského prostoru na přelomu 18. a 19. století, doznívání vlivů osvícenství a klasicismu v literatuře a kultuře. 2. Vliv romantismu ve slovinském a chorvatském jazykovém prostředí; první generace obrozeneckých spisovatelů; zrod literatury inspirované obrozeneckými koncepcemi; proměny klasicistní žánrové struktury; vznik nových literárních žánrů; tematika národní minulosti v literatuře. 3.

Literatura chorvatského a slovinského obrození - vznik periodik v národních jazycích a kulturních institucí, formulace obecně kulturních a jazykových cílů chorvatského a slovinského obrození; první gramatické práce a jejich společenský ohlas; kulturní, regionální specifika v rámci chorvatského jazykového prostoru - literární a kulturní vývoj v Dalmácii a Istrii, ohlas ilyrského hnutí v Bosně a Hercegovině; pozdní romantismus ve slovinské a chorvatské literatuře. 4. Nástup realismu ve slovinské a chorvatské literatuře - tematická a žánrová klasifikace díla hlavních představitelů slovinského a chorvatského realismu; strukturální a tematické inovace románové a povídkové formy. 5.

Vývoj slovinské a chorvatské poezie druhé poloviny 19. století; chorvatští autoři na území Bosny a Hercegoviny; změna estetických hledisek a pohledů na roli literatury a společenskou pozici autora; postupné osvobozování literárního textu od národně - didaktické role; evropský a regionální kontext slovinské a chorvatské literatury; evropské kulturní vlivy ve Slovinsku a Chorvatsku. 6. Slovinská a chorvatská literatura na cestě k literární moderně; proměny slovinského a chorvatského dramatu druhé poloviny 19. století, repertoár slovinského a chorvatského divadla a jeho otevření evropským vlivům; česko - slovinské a česko - chorvatské kulturní a literární kontakty. 7.

Ohlasy osvícenství v Srbsku, Bulharsku a Makedonii; sociokulturní a administrativní rozdělení srbského prostoru - Srbové jako kulturní a vojensko-politický národ; výchozí roviny bulharského obrození; ?zapomenutý Balkán" - vědecké objevování Bulharů; literární a společenská situace v Makedonii na přelomu 18. a 19. století; vztah církve a společnosti v obrozeneckém smyslu. 8. Specifika počátků obrozeneckých myšlenek osmanského okruhu jihovýchodoevropského areálu (Bosna a Hercegovina - Srbsko - Bulharsko a Makedonie); ohlas ilyrské myšlenky v Srbsku, Bulharsku a Makedonii; letopisná literatura a význam studia historie pro obrození; církevní prostředí a počátky obrození; funkce lidové slovesnosti pro obrození a její regionální nuance; význam folklóru jako ?národního bohatství". 9.

Proces šíření obrozeneckého hnutí a jeho časový posun - postup obrozeneckého konceptu ?od severu k jihu"; základní markanty obrozenecké periodizace; komparace základních obrozeneckých etap u jihoslovanských národů (Srbové - Makedonci - Bulhaři); typologické varianty; bulharsko-makedonské inspirace; obrození a formování (dotváření) národní identity; umělecké a kulturní obrozeneckého hnutí v jednotlivých prostředích. 10. Pedagogická literatura; tradice obrozeneckých slovníků a učebnic v kontextu jazykové otázky - koncepce ?církevněslovanská" a koncepce místního slovanského dialektu; slovanská diglosie v bulharských zemích a v Makedonii; ?školy" pedagogické literatury v Bulharsku (církevněslovanská, obecněslovanská, novobulharská); autoři pedagogické literatury z Bulharska a z Makedonie; specifika jazykové otázky v Srbsku a Bosně a Hercegovině; jazyková situace v Bulharsku a Makedonii; počátky a vývoj kodifikačních snah; obrozenecká tvorba v dialektech; jazykově-literární koncepce v Makedonii; nesmělé náznaky makedonismu. 11.

Romantismus a jeho obecné rysy v jihoslovanském prostředí - Srbsko; ohlasy a vzdálená echa romantismu v Bulharsku a Makedonii; romantismus a národní mytologie; literární mystifikace v jihoslovanském prostředí; bulharský rámec poezie; bulharsko-makedonský umělecký a literární dualismus; stupňujíci se divergence literárního vývoje v jednotlivých zemích. 12. K estetické plnosti - rozvoj dalších literárních žánrů; rozvoj bulharského dramatu; vznik divadelních scén v Srbsku, Bulharsku a Makedonii a kulturní aspekty; formování periodického tisku v regionu; obraz společensko-politického vývoje v publicistice; bulharské (a makedonské) revoluční období - parametry revoluční poezie; obrozenecký protiklad osvěty a revoluce; parametry a rámec kulturní emigrace; otázka počátků ryze umělecké literatury. 13.

Obrozenecké epilogy v literárně-kulturním kontextu; shrnutí nejvýznamnějších momentů epochy obrození; srbsko-české kulturní vazby; formování obrazu Bulharska v české společnosti; obraz Bulharska v českém tisku; znalost bulharské reality v českém kulturním prostředí; kontakty českých a bulharských obrozenců; český zájem o jihoslovanský folklór; hledání makedonské identity a její literární odraz - makedonský separatismus; makedonské emigrantské literární družiny; obrozenecké tradice v dnešní společnosti; skončilo národní obrození?

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Cílem přednášky je seznámit posluchače se základními momenty novodobého literárního vývoje ve slovinském, chorvatském, srbském, bulharském a makedonském jazykovém prostředí. Časový rámec výkladu tvoří na jedné straně doznívání vlivů racionalismu a osvícenství v literatuře a počátek formování novodobých literárních forem, který je ve všech prostředích úzce spojen s procesem národní emancipace; na straně druhé nástup moderny a rozchod s dědictvím obrozenecké epochy. Vzhledem k rozdílnosti a specifikům zkoumaného areálu je výuka rozdělena na blok přednášek věnovaných literárnímu vývoji slovinského a chorvatského jazykového prostoru a na část zabývající se literaturou v srbském, bulharském a makedonském prostředí.

V rámci přednášek bude periodizován a vysvětlen proces transformace literárních směrů a žánrů vymezeného areálu a studenti seznámeni s nejvýznamnějšími autory a literárními díly uvedeného období. Pozornost bude věnována rovněž evropskému kontextu literárního vývoje jihovýchodní Evropy vymezeného období a srovnání s obdobnými procesy v českém prostředí.

Bude sledována úloha literatury ve společnosti a její postupné proměny v průběhu celého období zahrnující vzájemné vazby mezi národně emancipačními procesy a literaturou, růst významu sociální tematiky a proměny ve vnímání národní historie a uvolňování vazeb literatury na národní program, včetně postupného osvobozování od národně a sociálně konstitutivní role. Do programu výuky bude zahrnuta problematika vzájemných literárních a kulturních kontaktů zkoumaných národních prostředí s českou společností.