Charles Explorer logo
🇨🇿

Rozvoj komunikačních dovedností ve studovaném areálovém jazyce II (rumunština)

Předmět na Filozofická fakulta |
AJS5000033

Sylabus

1. Komunikativní koncepce cílové kompetence: kompetence lingvistická, sociolingvistická, pragmatická, sociokulturní.

2. Rozvíjení sociokulturní kompetence poznáváním každodenního života, životních podmínek, mezilidských vztahů, společenských konvencí, rituálů, jazyka gest.

3. Společenské oblasti komunikace: osobní a rodinné vztahy, vztahy ve veřejnosti, školství a vzdělávání, profese.

4. Mluvní akty vyjadřující postoje a pocity, ovlivňování, příkazy, váhání, stížnosti apod.

5. Organizace diskurzu: zahájení, navození tématu, změna tématu, digrese, přerušení druhého mluvčího, výčet, příklad, autokorekce, emfáze, rezumování.

6. Přímá řeč a její transformace.

7. Kakofonie v rumunštině a způsoby, jak se jí vyhnout.

8. ?Dřevěný jazyk" (?limba de lemn") a jeho nové podoby.

9. Národní kuchyně. Terminologie potravin, vaření a receptů.

10. Počítače, elektronická pošta, internet. Terminologie a vazby.

11. Interaktivní diskuse o způsobu života - srovnání Česka, Rumunska a Moldavska.

12. Interaktivní diskuse o vzdělávání a studiu.

13. Interaktivní diskuse o práci a koníčcích studentů.

Anotace

Seminář předpokládá odpovídající znalost rumunštiny získanou v předcházejícím studiu. Výuka se soustřeďuje především na mluvený jazyk.

Cílem je, aby studenti získali komunikační dovednosti, které jim umožní vést bez potíží rozhovor či debatu s rodilým mluvčím na jakékoli společenské, politické a kulturní téma. Ve vyjadřování studentů je sledována obsahová přesnost, jazyková správnost a stylová vhodnost.