Charles Explorer logo
🇬🇧

Current Issues in Structure and Function of the Language of the Chosen Area II (Serbian)

Class at Faculty of Arts |
AJS5000065

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

1. Proměny jazykového standardu, jejich popis a kodifikace.

2. Prozodický systém v teorii a praxi.

3. Důsledné a nedůsledné provádění hláskových změn (sibilarizace, palatalizace, jotace).

4. Přirozený a gramatický rod podstatných jmen.

5. Alternativní deklinační koncovky a jejich reálné užívání.

6. Alternativní konjugační koncovky - kolísání mezi slovesnými třídami. Problematika konjugace sloves přejatých z cizích jazyků či pocházejících z nářečního lexika.

7. Užívání a funkce imperfekta a aoristu v současném jazyce.

8. Užívání složených a jmenných tvarů adjektiv. Adjektiva přivlastňovací a vztahová.

9. Užívání číslovek úhrnných, souborových, druhových, skupinových a dílových.

10. Vyjadřování minulosti a budoucnosti ve spisovném a hovorovém jazyce. Vyjadřování opakovaného děje.

11. Derivační potenciál slov a konverze mezi slovními druhy. Produktivní slovotvorné modely v současném jazyce.

12. Přejímání cizích slov a jejich adaptace. Pronikání strukturních jevů cizích jazyků do srbštiny.

13. Jazykové korpusy a jejich přínos pro lingvistický výzkum - přednosti a nedostatky.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Předmět se zabývá vybranými otázkami jazykového standardu a jeho současného vývoje. Konfrontuje stávající kodifikaci a tendence, které se projevují ve spisovném či hovorovém jazyce.

Pozornost je zaměřena na jevy, v nichž dochází ke kolísání nebo častému porušování současné normy, což může v delším časovém horizontu vést k její změně. Přednášky vycházejí ze srovnání stávajícího popisu jazyka a reálné jazykové situace, která je zachycena například v jazykových korpusech.

Analyzovány jsou zejména ty gramatické jevy, které činí problémy při studiu srbštiny jako cizího jazyka a u nichž se v reálných textech a komunikačních situacích studenti mohou setkat s nejednoznačným přístupem, který někdy odporuje gramatickým pravidlům.