Minulost nedokáže mluvit sama za sebe a nemůžeme ji porozumět pouze na základě „objektivních důkazů“.
Minulost potřebuje překlad, který obstarává archeolog. Archeolog je součástí světa, ve kterém žije, a proto není možné archeologii odříznout od politiky, naší každodennosti a obecně všech součástí lidského života. Každý překlad minulosti vychází z velice různorodé sítě vztahů a závislostí, ve které se odráží to, kdo jako archeologové jsme.
V kurzu budeme na základě naší vlastní zkušenosti s archeologií odkrývat, jakým způsobem jsou naše překlady minulosti zabarvené tím, kdo jsme a jak žijeme. Jinými slovy se pomocí reflektování vlastní zkušenosti budeme v průběhu jednotlivých seminářů učit, jakým způsobem interpretujeme minulost, co vše hraje v tomto procesu vytváření významů roli, a jak toto poznání využít ve vlastní badatelské praxi.
Cíl předmětu:
Kurz vychází z holistického pojetí archeologie, ve kterém nelze oddělit vědu od života, protože jsou navzájem provázány. Tento inovativní přístup k archeologii souvisí s jedním z aktuálních proudů v humanitních vědách, který se pomocí reflexe vlastní zkušenosti snaží přispět k rozpoznání vlastních předsudků a sklonů, které ovlivňují náš badatelský úsudek.
V kurzu nepůjde o osvojení si konkrétních poznatků z oblasti archeologie, ale spíše o odhalování toho, jakým způsobem (v) archeologii vůbec vidíme. Studentům bude poskytnut prostor, aby se mohli sami ptát. Jinými slovy nás nebudou zajímat otázky typu co vidím, ale spíše typu jak vidím.
Přístupů k badatelské reflexivitě je více. Jelikož půjde o svého druhu první kurz na půdě ústavu, pokusíme se zjistit, jestli a jak může podobný seminář pozitivně přispět k naší badatelské práci.
Metody výuky:
Kurz je do značné míry postaven na samostatné práci studentů. V návaznosti na dílčí témata představená ve výkladové části jednotlivých seminářů budou studenti vedeni k postupnému rozvíjení vlastní reflexivity a kritickému nahlížení.
Pokusíme se o vytvoření prostředí, které bude založené na aktivním zapojení studenta a jeho vlastní odpovědnosti za učení, přičemž bude využito některých principů tzv. „převrácené třídy“. Díky tomu bude možné soustředit se více na proces (otázky jak), než na obsah (otázky co).
Hodnocení:
• Účast na seminářích
• Aktivní spolupráce a zapojení na seminářích
• Plnění samostatných úkolů
• Rozhovor o pokroku na základě odevzdání portfolia o vlastní práci