Tematické okruhy: 1) Písmo, psaní, kulturní paměť
? orální x scripturální kultura
? kultura a paměť, vzpomínkové figury
(Ong, Assmann, Platón, Derrida, Rorty, Yates, Halbwachs,Vašíček) 2) Mýtus, orální kultura a technika "přivlastnění"
Špaletová, Rittstein: Proč je noc černá 3) Cizí a jiné v rámci středověké křesťanské kultury
? středověká fantastika, "nepřiznané cizí" (Marco Polo: Milion, Mandevilla)
? obraz druhého, jiného, cizího; obraz nepřítele (Dobytí Lisabonu na Maurech roku 1147) 4) Objev "nového světa" a hledání "ztraceného ráje"
? divoch, divočina x nalezený ztracený ráj
? cizí jako exotika budící úžas 5) Barokní fascinace jiným a nesrozumitelným
? nová podoba jiného - extáze a mystika (barokní poezie, Terezie z Ávily, Juan de la Cruz)
? misionáři versus renesanční objevitelé - touha po dálkách a nekonečnu (Kalista: Cesty ve znamení kříže) 6) "robinsonáda" - ušlechtilý divoch, gentleman
? Chateaubriand, Defoe, Rousseau
? Moderní "divočina" - Conrad, Golding, Kafka 7) Vědec, expedice, taxonomie cizího (Humboldt, Darwin, Holub) 8) "Evangelium" zdraví a čistoty
? "klinický" diskurz - společnost jako klinika, zdraví x nemoc, podoba druhého a jiného uvnitř společenství, "dispozitiv moci" (Foucault)
? Metafora čistoty (a zdraví) nahrazuje obraz nalezeného a ráje; obraz nepřítele jako nečistého 9) Metafory nemoci (Sontagová,?); nemoc jako klíčový obraz modernistické prózy
Četba:
A) psaní a kulturní paměť, orální a skripturální kultura
ONG, Walter: Technologizace slova: mluvená a psaná řeč. Praha: Karolinum, 2006.
Orální charakter jazyka, s. 13-24
Některé psychodynamické vlastnosti orality, s. 41-92
Psaní mění strukturu vědomí, s. 93- 134
Lévi-Strauss: Věda konkrétního (Myšlení přírodních národů)
Špaletová, Rittstein: Proč je noc černá (vybrané kapitoly)
B) Objev nového světa a hledání ztraceného ráje
Cesty Kryštofa Kolumba. Deníky, listy, dokumenty. Praha: Orbis, 1958
Bernal Díaz del Castillo: Pravdivá historie dobývání Mexika. Praha: Odeon 1980
Cortés, Hernán: Dopisy. Praha: Argo, 2000.
Sláva a pád Tenočtitlanu. Dobytí Mexika očima poražených. Praha: Odeon, 1969
Bartolome de Las Casas: O zemí indijských pustošení a vyklidňování zpráva nejstručnější. Praha: Lidová demokracie, 1954.
(z uvedených titulů jen vybrané pasáže!)
C) Moderní a modernistická divočina
Chateaubriand: Atala, René
Defoe: Robinson Crusoe
Golding: Pán much
Conrad: Srdce temnoty
Kafka: Starý list
D) evangelium zdraví a čistoty
FOUCAULT, MICHEL: Psyhologie a duševní nemoc. Praha: Dauphin, 1997
SONTAGOVÁ, SUSAN: Nemoc jako metafora. Aids a jeho metafory. Praha, Mladá fronta 1997
Alexander Hohenstein: Warthegau: deník z let 1941-1942
Franz Kafka: Deníky, Thomas Mann: Kouzelný vrch, Bruno Schulz: Sanatorium na věčnosti, Huysmans: Naruby, Sartre: Nevolnost, Thomas Bernhard: Wittgensteinův synovec, Amras, Jelineková: Pianistka, Solženicyn: Rakovina, ? - ze všeho vybrané pasáže
Základní literatura:
ŠLAPETOVÁ, Barbora, RITTSTEIN, Lukáš: Proč je noc černá. Praha: Kant, 2004.
Marco Polo: Milion
Mandevilla
Dobytí Lisabonu a reconquista Portugalska. Praha: Argo, 2008.
Cesty Kryštofa Kolumba. Deníky, listy, dokumenty. Praha: Orbis, 1958
W. H. Prescott: Dějiny dobytí Peru. Praha: Panorama, 1980
Bernal Díaz del Castillo: Pravdivá historie dobývání Mexika. Praha: Odeon 1980¨
Bartolome de Las Casas: O zemí indijských pustošení a vyklidňování zpráva nejstručnější. Praha: Lidová demokracie, 1954.
Jean de Léry: Historie o plavení se do Ameriky, kteráž i Brasilia slove. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1957.
Sláva a pád Tenočtitlanu. Dobytí Mexika očima poražených. Praha: Odeon, 1969
Pravdivá zpráva o dobytí Peru a provincie Cuzka zvané Nová Kastilie Franciskem Pizarrem, kapitánem nejvyššího křesťanského katolického veličenstva, císaře a pána našeho poslaná jeho veličenstvu Franciskem de Xerezem, jedním z prvních dobyvatelů. Praha: Mladá fronta, 1970
KALISTA, Zdeněk: Cesty ve znamení kříže: dopisy a zprávy českých misionářů 17. a 18. věku ze zámořských krajů. Praha: Vyšehrad, 1947.
František Xaverský (1506-1552) -- Výběr z korespondence jezuitského misionáře Dálného Východu: Refugium, Velehrad-Roma, 2005.
Chateaubriand: Atala
Defoe: Robinson Crusoe
Conrad: Srdce temnoty
Kafka: Povídky
Charles Darwin: Cesta kolem světa : Přírodovědcova cesta kolem světa na lodi Bengle. Praha: Mladá fronta, 1955.
Alexander von Humboldt: Cestopisy z Nového světa. Praha: Clinamen, 2002
De Sade: Filosofie v budoáru
Thoreau: Walden aneb Život v lesích
Alexander Hohenstein: Warthegau: deník z let 1941-1942
Odborná literatura:
ASSMANN, Jan: Kultura a paměť: písmo, vzpomínka a politická identita v rozvinutých kulturách starověku. Praha: Prostor, 2001.
PLATÓN: Faidros
ONG, Walter: Technologizace slova: mluvená a psaná řeč. Praha: Karolinum, 2006.
GREENBLATT, Stephen: Podivuhodná vlastnictví: Zázraky nového světa. Praha: Karolinum, 2004.
TODOROV,Tzvetan: Dobytí Ameriky. Problém druhého. Praha: Mladá fronta, 1996.
FOUCAULT, MICHEL: Myšlení vnějšku. Praha, Herrmann a synové 2003.
FOUCAULT, MICHEL: Psyhologie a duševní nemoc. Praha: Dauphin, 1997
FOUCAULT, MICHEL: . Brno: Computer Press, 2007.
SONTAGOVÁ, SUSAN: Nemoc jako metafora. Aids a jeho metafory. Praha, Mladá fronta 1997
MAFFESOLI, Michel: O nomádství. Praha: Prostor, 2002.
WALDENFELS, Bernhard: Znepokojivá zkušenost cizího. Praha : OIKOYMENH, 1998.
GEERTZ, Cliford: Interpretace kultur. Praha: Slon, 2000.
FUENTES, Carlos: Pohřbené zrcadlo. Praha:Mladá fronta, 2003.
Požadavky pro získání atestace: pro udělení zápočtu aktivní práce v semináři, vypracování referátu, průběžná četba zadaných textů; pro zkoušku esej v rozsahu 10 stran
Charakteristika kurzu:
Téma kurzu se inspiruje klíčovou otázkou kulturní antropologie - jak se konstituuje "naše" kultura na základě konfrontace s kulturou cizí a neznámou. Jakou diskursivní praxi zakládá polarita "my x oni", příp. "já x ten druhý" ? Jaké mechanismy má kultura k dispozici, aby se mohla s "cizím" (případně nepřátelským) vyrovnat ? Klíčovým materiálem, v němž budeme hledat odpovědi na tyto a další kulturněantropologické otázky, bude literární text. A to v celé škále "literárnosti" - od lodních deníků, dopisů jezuitských misionářů přes cestopisy k románům. Zaměříme se především na techniku "přivlastnění" onoho cizího a neznámého. V okamžiku, kdy se "psaní" stává legitimizačním kulturním mechanismem, problematizuje se i podstata a povaha "literární fikce". Oproti zimnímu semestru se však víc soustředíme na legitimizační obrazy moderní společnosti (čistota, zdraví versus špína, nemoc)