Charles Explorer logo
🇬🇧

The Radical Modernity of Flaubert

Class at Faculty of Arts |
AKM400657

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

Tematické okruhy: a)      Flaubert a Balzac perspektivou konceptu "anxiety of influence" (H. Bloom).

Román jako prostor estetického vymezení a střetu. b)     Citová výchova: disponibilita a diskontinuita vyprávění a hlavní postavy, relativizující románová perspektiva a pokušení nihilismu. Objevení a rozšíření prostoru modernistické nedourčenosti , otevřený horizont modernity.

Základy naturalistického i francouzského nového románu. c)      Bouvard a Pécuchet: krize smyslu a vědění, nemyšlení a hloupost přejatých myšlenek, melancholie scientismu. Epistemologický román. d)     Tři povídky: podoby svatosti a možnosti (estetické) spásy v sekulární době, mystika tvorby a finální apoteóza pohledu.

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

!!! Podmínkou účasti na tomto kurzu není účast na předcházejícím semináři "Flaubertova radikální modernita". Ačkoliv oba semináře tematicky navazují, lze je absolvovat samostatně. Jediný vstupní požadavek představuje znalost románu "Paní Bovaryová". !!!

Charakteristika kurzu:

Dílo Gustava Flauberta tvoří ve vývoji evropské literatury výraznou cézuru, v níž dochází k "završení" romantismu a zároveň se zde zakládají klíčové půdorysy nové modernistické estetiky. Cílem kurzu je četba a interpretace Flaubertových románů touto modernistickou perspektivou, jejímž prostřednictvím lze ozřejmit stálou aktualitu těchto textů, ke kterým se hlásili a stále hlásí autoři tak rozdílní jako je Kafka, Joyce, Nabokov, Queneau, Vargas Llosa, Barnes, Kundera a další.

Zatímco předchozí seminář analyzoval první poločas Flaubertovy zralé tvorby, od "Paní Bovaryové" po "Salambo", a zaměřoval se především na autorovu transformaci a redefinici žánru milostného/psychologického a historického románu, tématem tohoto kurzu bude Flaubertova pozdní tvorba. Ta se ve své čtenářské i kritické recepci neprávem nachází ve stínu "Paní Bovaryové", nicméně svou estetickou radikalitou i přínosem pro vývoj moderního románového žánru ji dokonce překonává a plně otevírá cestu literatuře 20. století.