Seminář nabídne pohled na fenomén dětství ze dvou rovin: 1) v zimním semestru půjde o různé způsoby uměleckého ztvárnění dětství v poezii i v próze vybraných autorů od 18. do 20.století (od W. Blaka k F. Halasovi, od Němcové k Poláčkovi).
Pozornost bude soustředěna nejen k dobovým toposům dítěte/dětství, ale také k obecnějším existenciálním aspektům (časovost, sen, imaginace), které tento fenomén získává v tvorbě jednotlivých autorů. 2) v letním semestru bude kladen větší důraz na historické souvislosti vzniku intencionální literatury pro děti a mládež na počátku 20. století. Kromě teoretických představ (dobové kritiky a úvahy) se budeme zabývat také tvorbou, která v tomto kontextu vznikala a položila základy moderní dětské literatuře. Tento proces lze sledovat především na proměně tradiční lidové pohádky v různé typy narací - například v tvorbě V. Tilleho, J. Mahena, K. Čapka, V. Kubína, V. Vančury, K. Poláčka aj.
Obě roviny - dětství jako téma literatury a dětství jako problém literární teorie - nejsou odděleny, ale naopak, v řadě aspektů se protínají. Vzhledem k tomu, že tyto průsečíky tvořily a tvoří důležité opěrné body pro konstituování novodobé literatury pro děti a mládež, poskytne seminář také základní poznatky potřebné pro porozumění této specifické oblasti literární tvorby.