Tematické okruhy
I. Vpád okraje do centra: suplementarita literárního psaní, parergon a ornament
II. "Literární pohled": punctum a trhlina
III. Symptom, defigurace a otázka beztvarosti psaní
IV. Smrt autora, popraskaný subjekt, anonymita řeči vs. znásilnění jazyka
V. Fantasmatická choreografie. Gesto: mezi t ělem a znakem
VI. Rizoma a její literární implikace
Kurz se zaměřuje na propojení teoretických konceptů, jež do velké míry určují podobu francouzského poststrukturalismu, dekonstrukce a vizuálních studií, a moderních literárních textů. Na základě četby takových autorů, jakými jsou Jacques Derrida, Roland Barthes či Georges Didi-Huberman budou představeny klíčové pojmy (ornament, parergon, suplement, punctum, symptom, trhlina, rizoma, gesto), které se snaží uchopit literární psaní v jeho podvratnosti vzhledem k tradičnímu znakovému a hierarchickému chápání umění.
Analyzované literární texty proto nespojuje autorská poetika či přináležitost ke společným literárně-historickým kategoriím, ale určitá krajní podoba psaní: "navzdory jazyku" (Franz Kafka, Samuel Beckett, Witold Gombrowicz, Iain Banks, Dorota Masłowska, Jáchym Topol, Richard Weiner). Seminář bude probíhat následovně: v jednom týdnu bude představen konkrétní pojem, jeho geneze a místo v kontextu literární teorie, a především jeho interpretační potenciál a v týdnu druhém proběhne podrobná četba vybraného literárního textu s ohledem na předestřený koncept.
Hlavním cílem semináře je pokus o performativní čtení, nepůjde proto jen o hledání dané teoretické figury, ale rovněž o dialog nad tím, jak ji daný literární text doplňuje, obohacuje či naopak rozkládá.