14. 10. — 1. Podmínky písně, její časoprostor a řeč.
Jak komunikovat?21. 10. — Hodina se nekoná.4. 11. — 2. Milostná touha a její objekt.
O čem je dobré mluvit?11. 11. — 3. Doplňky lásky, smrt a konec světa.
Co hrozí?18. 11. — 4. Pravidla lásky.
Jak se hrozbě bránit? 25. 11. — 5. Mužské hovory.
Jak nacházet a tříbit pravidla?2. 12. — 6. Muž a ženy dole.
Jak obcházet zákon?9. 12. — 7. Básník a svět.
Jak stíhat provinilce a tepat zlořády?16. 12. — 8. Básník a nebesa.
Kam utéct?6. 1. — 9. Básník a text.
Jak přetrvat? Závěrečná diskuse.
Trubadúrská poezie tvoří jeden z pilířů západní literatury a za pokračovatele okcitánských pěvců lásky se považují nejen románští lyrici pozdějšího středověku a renesance, ale také Ezra Pound nebo Friedrich Nietzsche. Cílem tohoto semináře je seznámit studenty s tvorbou jednotlivých trubadúrů a s tradicí jejich recepce. Setrvale si budeme klást otázku, jak zněli a čím byli tito básníci pro Chrétiena de Troyes, pro autory prvních tristanovských vyprávění, pro Danta (samozřejmě), anebo pro bratry Nostradamovi.
Básně budeme interpretovat z nejrůznějších úhlů, především se však zaměříme na jejich rukopisný kontext a dobovou recepci. Pokusíme se tak oživit dialogičnost a diskursivnost trubadúrské tradice samé a prozkoumat vztahy mezi podobou této tradice ve středověkých rukopisech a tím, co trubadúrům připisujeme dnes. Pracovat budeme především se dvěma českými antologiemi trubadúrské poezie - první z nich připravil s kolektivem překladatelů Václav Černý (Vzdálený slavíkův zpěv, SNKLU, Praha 1963), tu druhou Josef Prokop s Jiřím Holubem (Přátelé, přiléhavý složím vers, Argo, Praha 2001). Hlavní materiály pro seminární práci budou v češtině (občas v angličtině), schopnost číst románské jazyky tedy není podmínkou, ale výhodou. Seminář může posloužit magisterským studentům s hlubším zájmem o středověk i studentům bakalářského cyklu, kteří se zde budou uvedeni do studia starší literatury a mohou se dozvědět něco o spletitém procesu zrodu kanonických textů.