(A) Úvodní hodina, sylaby. (1) První seznámení se středověkým vernakulárním textem na příkladu lejchů Marie de France. (2) Test rámcové obeznámenosti s českým překladem Guillauma de Lorris. Rámec Meungovy poloviny románu. (3) Mastný papír. New philology. (4) Život a doba mistra Jana. New history. (5) Hrady a zahrady. Spatial turn. (6) Hlas ze zámezí. Postkoloniální přístup. (7) Paní Rozum, pan Touha. Gender, queer. (8) Relikvie v labyrintu. Religious turn. (9) Obraz růže. Psychoanalýza. (Ω) Závěrečná reflexe, zápočty.
Dvoudílný Román o Růži Guillauma de Lorris a Jeana de Meun(g) "uzavírající v sobě veškeré umění Lásky" (v. 37-38) se dnešním čtenářům obvykle jeví jako nestvůrné těleso, textová velryba vyplavená z temnot středověké literatury. Díky této povaze na něm však lze vyzkoušet nejrůznější pitevní nástroje.
V rámci tohoto semináře si ukážeme, jakým způsobem lze přistupovat ke středověkému textu za použití současných teoretických přístupů – pokud možno tak, abychom zůstali právi době vzniku díla i té své. Zároveň se tak seznámíme s dílem, které můžeme označit za jeden z mála skutečných středověkých bestsellerů.
Seminář může sloužit rovněž jako úvod do studia středověké literatury západní Evropy. Schopnost číst francouzsky je vítána, texty budou nicméně vždy k dispozici rovněž v anglickém (občas i českém) překladu.