Výuka svobodných umění, především takzvaného trivia (gramatika,rétorika, dialektika)spočívala v pozdní antice a raném a vrcholném středověku na využítí především básnických textů, a to od samotného počátku výuky na nejnižším stupni začátečnického studia.
Během semestru se studenti seznámi s metodikou výuky na různé úrovni náročnosti:
- Donatova "Ars maior" a její práce s citáty z Vergilia při výuce latinské gramatiyk a stylistiky
- Vergiliova Aeneida ve výuce latiny pro začátečníky
- Vergiliova Aeneida v literární výchova pokročilých studentů na základě pozdně antických komentářů
- Aldhelm z Malmesbury a jeho učebnice poetiky "De metris et aenigmatibus ac pedum regulis"
- Tatuinus z Canterbury a jeho básnická "Aenigmata" ve výuce teologie pro začátečníky
- Galfredus de Vino Salvo jako učitel rétoriky v básni "Poetria nova"
- Báseň "Rudium doctrina" jako zrcadlo pedagogické praxe vrcholného středověku.
V průběhu semestru se studenti seznámí se světem středověkých latinistů a učebních pomůcek spadajícíh většinou do žánru poezie. Zároveň přispěje absolvování semináře k dalšímu rozvoji schopnosti účastníku semináře číst antickou a středověkou poezii.
Literatura:
Texty k práci v semináři poskytne vyučující.
Požadavky k atestaci:
Zápočet bude udělen za aktivní účast v semináři a za přípravu zadaných pasáží určených autorů pro skupinovou práci v semináři.