18. 2. Úvod představení základních témat kurzu a podmínek k atestaci praktické procvičování vybraných latinských konstrukcí 25. 2. "Quid bello Punico secundo?" Uvozovací quid v latině I – část filologická ediční problém s latinským "Quid?" jisté a nejisté výskyty uvozovacího quid argumenty syntaktické argument funkční argument ekvivalenční argument historický stav editování u Cicerona a dalších latinských autorů 4. 3. "Quid bello Punico secundo?" Uvozovací quid v latině II – část deskriptivní replikace formy uvozovaného členu anticipace formy uvozovaného členu explicitní specifikace kontextová nezapojenost uvozovaného členu polemičnost, stupňování 11. 3. Quid jako tázací částice a další funkce slova quid quid quaesitruri, quid attoniti, quid festinantis existuje v latině quid jako tázací částice? kontextové elipsy quid + částice
Praktická část: stanovování platnosti slova quid na konkrétních příkladech 18. 3. Odstavec jako jednotka latinského textu? existuje odstavec v latinském textu? jak může členění textu na odstavce ovlivnit význam? aktuální členění na úrovni odstavce 25. 3. Kooordinace opakováním jedná se o gramatikalizovaný jev? využití v hexametru 1. 4. Vokativ a jeho funkce morfologický vs. syntaktický vokativ vokativ jako mluvní akt nedostatečné definování mluvních aktů oslovení a volání garanční vokativ vokativ jako strukturační prostředek vokativ nespokojenosti 8. 4. Latinské vedlejší věty příslovečné
Obsahové věty s cum, si, dum nesourodost klasifikace vedlejších vět (věty účinkové a srovnávací) vedlejší věty, které nejsou větnými členy 15. 4. Latinské vedlejší věty obsahové
Věty obsahové tematizující
Nepřímé otázky s ut nezařaditelné věty
Jak se liší obsahová oznamovací od obsahové žádací? 22. 4. VELIKONOČNÍ PONDĚLÍ 29. 4. Co je mezi relativním a absolutním komparativem?
Co přesně je absolutní komparativ?
Komparativy s implicitním standardem (partitivní, determinativní, kontextové) 6. 5. Aktuální členění I základní koncepty 13. 5. Aktuální členění II praktické rozpoznávání 20. 5. Zápočtový týden
Předmět se soustředí jak na metodologické otázky spojené s vybranými problémy latinské syntaxe (vhodnost a výhodnost konceptů, zavádění nových konceptů, průkaznost tezí), tak na praktické procvičování probíraných jevů (rozlišování mezi jednotlivými funkcemi, vhodné editování).