Charles Explorer logo
🇨🇿

Didaktika latiny

Předmět na Filozofická fakulta |
ALU600001

Anotace

Přednáška je určena studentům II.cyklu magisterského studia, kteří se zajímají o učitelské povolání. Cílem je seznámit studenty s tradičními i alternativními metodami výuky latinského jazyka na gymnáziích a dalších středních školách i při výuce v univerzitních kurzech humanitních oborů i v kurzech zaměřených na zvládnutí odborné terminologie (lékařské, právnické), dále se seznámí s problematikou běžného školního provozu, povinnostmi učitele apod. Podstatnou součástí kurzu jsou i otázky výuky literatury, literární výchovy a výuky kulturních reálií. Studenti se seznámí s učebnicemi užívanými u nás i v dalších zemích EU. Pozornost bude věnována také záměrům aktuální reformy, jak je vytyčuje RVP G. Zejména v této souvislosti bude zdůrazněn význam mezipředmětových vztahů, a to jak při výuce latinského jazyka, tak i při výkladu kulturněhistorických témat, uvedeny budou možnosti využití průřezových témat v rámci RVP, projektové výuky, spolupráce s kulturními institucemi apod.

Témata: Základní východiska a cíle výuky latiny v různých typech kurzů; pojetí jazykové výuky a výuky literatury; specifika specializovaných a univerzitních jazykových kurzů; seznámení s běžnou pedagogickou dokumentací a způsoby hodnocení; RVP G, standardy, osnovy; učební texty a učebnice; čítankové texty pro překlad, výběr textů k literární výchově a pro seznámení s reáliemi, překlady z antické literatury; výběr témat pro projektovou výuku; příprava k maturitě, katalog požadavků, maturitní otázky.

Atestace: Zkouška ústní a písemná. Student předkládá v písemné podobě podrobně rozpracované téma, které si na základě přednáškových témat zvolí (příprava vyučovací hodiny, příprava překladu, zapojení do průřezových témat, plán projektu, maturitní otázky apod., rozsah cca 7 stran). Ústní část je soustřeďěna na prostudovanou literaturu a diskusi k předložené práci.