Výuka probíhá jako demonstrace metod umělé inteligence na názorném řešení záměrně různorodých praktických úloh, jako jsou např. automatické rozpoznávání autorství, rodného jazyka, určování doby vzniku textu, předpovídání úspěšnosti reklamních kampaní, analýza textů ze sociálních sítí, marketingová analýza nákupních košíků, analýza a vizualizace sítě odkazů nebo podobnosti obrázků a různé problémy z oblasti psychometrie. Studenti jsou vedeni k samostatné analýze datových zdrojů s humanitním nebo společenskovědním obsahem a získávají znalosti potřebné k využívání metod umělé inteligence implementovaných v softwarovém prostředí R. Přitom jsou probírána zejména následující témata:
Část I – Předehra k metodám umělé inteligence
Obecné technologické principy umělé inteligence a statistického strojového učení
Historický přehled vývoje umělé inteligence z technologického a uživatelského pohledu
Statistická analýza dat
Dostupné technologie pro zpracování textových dat
Nástroje z balíčku tidyverse v prostředí R
Část II – Klasické metody statistického strojové učení
Princip učení z příkladů, klasifikace a regrese
Použití a parametrizace vybraných učících algoritmů
Shluková analýza
Vyhodnocování experimentů
Část III – Hluboké učení v neuronových sítích
Architektury neuronových sítí
Reprezentace textových dat pomocí tzv. embeddings
Trénování neuronových sítí
Umělá inteligence je velmi aktuálním a sílícím trendem pronikajícím do nejrůznějších oblastí života i většiny vědních oborů, včetně humanitních a společenskovědních. Tímto kurzem reagujeme na rostoucí význam rychle se uplatňujících počítačových technologií a srozumitelnou formou představujeme technologické základy umělé inteligence.
Kurz je určen především studentům humanitních a společenskovědních oborů, a to na jakémkoliv stupni (Bc/Mgr/PhD).
Pro tento dotaz bohužel nemáme k dispozici žádné další výsledky.