Předmět seznámí studenty se současnou didaktickou teorií ve vztahu k specifické edukační funkci muzea. Souběžně klade důraz na propojení teoretických konceptů s praktickými zkušenostmi studentů se vzděláváním v muzeu a v dalších kontextech (škola). Kurz se zaměřuje zejména na oblast historického vzdělávání, ale zohledňuje i další humanitně-vědní oborové perspektivy. Rozvíjí schopnost reflektovat pedagogickou praxi a využívat ve výuce teoretické pojmy. Klíčová témata představují koncepty historického vědomí, historické gramotnosti a badatelsky orientované výuky. Edukační činnost muzeí je funkčně provázána s předmětem Praxe v muzeu: Didaktický seminář – projekt, v jehož rámci se studenti zaměřují na aplikaci historiografických, muzeologických a didaktických konceptů do konkrétních edukačních situací v muzeu. Kurz využívá digitální dílnu pro práci s prameny HistoryLab.cz. Hlavní témata:
1) Vzdělávání v muzeu: současná situace
2) Cíle historického vzdělávání v muzeu: srovnání domácích a zahraničních přístupů
3) Muzeum v širším kontextu historické kultury
4) Koncepty didaktiky I.: historické vědomí
5) Praktická dílna I. – HistoryLab.cz
6) Koncepty didaktiky II.: historická gramotnost
7) Koncepty didaktiky III: badatelsky orientovaná výuka
8) Praktická dílna II. – HistoryLab.cz
9) Programy muzejní edukace a jejich proměny
10) Rozbor konkrétního edukačního programu
11) Jak připravit edukační program?
12) Praktická dílna III.