Studenti a studentky se seznámí se základními informačními systémy, které se v muzeích a kulturních institucích využívají. V první části kurzu probereme 3 druhy systémů – provozní a kolaborativní informační systémy (1), systémy pro správu sbírek (2), informační systémy pro návštěvníky a propagaci (3). Cílem je osvětlit souvislosti mezi jednotlivými systémy, nastolit sadu problémů a úkolů, které se pomocí informačních systémů řeší, a představit principy, na kterých jednotlivé systémy fungují. Druhá část kurzu bude praktická, kdy teoretické koncepty studenti a studentky aplikují na konkrétním problému. Na konci kurzu absolventi a absolventky budou rozumět principům, na kterých informační systémy stojí, a budou si vědomi hlavních přínosů a implementačních a provozních problémů, které je v praxi nutné řešit. Přirozenou vlastností literatury k četbě a diskusi je její mezinárodní charakter / angličtina. Témata:
1. Úvodní hodina Prezentace předmětu a cílů výuky, nastavení očekávání, představení zápočtu a ujasnění pravidel spolupráce.
2. Provozní a kolaborativní informační systémy I. Standardní podnikové systémy – ekonomický, personální, spisová, LDAP, správa budovy. Kolaborativní systémy pro spolupráci muzejních pracovníků (cloud M365/Google workspace).
3. Provozní a kolaborativní informační systémy II. Systémy pro budovu – měření a regulace klimatu, řízení osvětlení, turnikety. Bezpečnostní systémy – přístupy, požární a zabezpečovací systémy. Vstupenkový systém.
4. Systémy pro správu sbírek I. Systémy pro evidenci sbírek a jejich propojení s digitálním repozitářem. Digitalizační procesy. LTP úložiště.
5. Systémy pro správu sbírek II. Ovládání výstav a content management systémy (CMS) – redakční systém obsahu AV, AV digital signage, distribuce AV signálu.
6. Informační systémy pro návštěvníky a propagaci I. Návštěvnické služby – e-shop, prodej vstupenek, monitorování návštěvnosti a vytíženosti výstav, turnikety.
7. Informační systémy pro návštěvníky a propagaci II. Webové stránky, virtuální výstavy, mobilní aplikace pro návštěvníky, propagace a community management návštěvníků.
8. Projektová hodina Týmová práce na projektu, konzultace, prezentace dílčích výstupů projektu. Definování výstupu projektu.
9. Projektová hodina Týmová práce na projektu, konzultace, prezentace dílčích výstupů projektu.
10. Projektová hodina Týmová práce na projektu, konzultace, prezentace dílčích výstupů projektu.
11. Projektová hodina Týmová práce na projektu, konzultace, prezentace dílčích výstupů projektu.
12. Závěrečná hodina Reflexe kurzu a vyhodnocení semestrální práce. S čím z kurzu odcházíme, jak můžeme využít informace z kurzu v praxi.