Charles Explorer logo
🇨🇿

Úvod do studia nizozemské literatury A

Předmět na Filozofická fakulta |
ANL100005

Sylabus

Hlavní tematické okruhy:

1. Úvod. Základní literární pojmy. Literatura. Funkce literatury. Literární věda. Literární teorie.

2. Literární dílo. Struktura literárního díla.

3. Plán jazykový. Zvuková organizace textu.

4. Plán jazykový. Významová organizace textu.

5. Plán tematický. Motivy, témata.

6. Plán tematický. Postavy, prostředí, vypravěč.

7. Plán kompoziční. Fabule a syžet.

8. Poezie a próza.

9. Literární druhy. Lyrika, epika, drama.

10. Dějiny literatury. Literární kánon. Literární proces.

11. Teoretické školy a směry.

12. Literární teorie - shrnutí.

13. Nizozemská kultura a literatura vrcholného středověku.

14. Nizozemská kultura a literatura pozdního středověku.

15. Nizozemská kultura a literatura Zlatého věku (17. století).

16. Nizozemská kultura a literatura "doby paruk" (18. století).

17. Nizozemská kultura a literatura 1800-1880.

18. Nizozemská kultura a literatura fin de siecle.

19. Nizozemská kultura a literatura v meziválečné době.

20. Nizozemská kultura a literatura

50. a

60.let

20. století.

21. Nizozemská kultura a literatura

70. a

80.let

20. století.

22. Nizozemská kultura a literatura od počátku

90. let do současnosti.

23. Diskuse nad vlastní četbou. Shrnutí.

Anotace

Předmět studentovi poskytne první seznámení jak s literární vědou všeobecně, tak s vývojem nizozemské literatury. Poté, co budou vymezeny základní termíny, jako je literatura, literární věda a její podobory, si student v průběhu prvního semestru osvojuje základní pojmový aparát, který později aplikuje při samostatné četbě. V druhém semestru je pozornost zaměřena na vývoj nizozemské literatury od jejího počátku do současnosti. Na pozadí kulturního a historicko-politického vývoje sleduje student dominantní směry a žánry a seznamuje se se základními autory a díly nizozemské literatury.

Studenti se do hodin zapojují krátkými ústními referáty, vypracovávají malou seminární práci, jež má ověřit jejich analytickou schopnost, a předmět zakončují ústní zkouškou, mající zase ověřit jejich teoretickou znalost.