Charles Explorer logo
🇬🇧

Dutch Language and Corpus Linguistics

Class at Faculty of Arts |
ANL100101

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Syllabus

(1) Válka a její příčiny   (2) Provinciální systém v souvislostech   (3) Diplomacie a ceremoniál   (4) Oslavy míru v kultuře   (5) Mír jako obraz nepřítele       (6) Recepce míru – příklad NL   (7) Big Bang teorie mezinárodních vztahů   (8) Vypůjčené slovo, neexistující dialog   (9) Suverenita a intervence   (10) Westphalia for the Middle East   (11) Postkoloniální kritika     (12) Závěrečný test

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Annotation

Vestfálský mír se – i díky adopci politology – etabloval v obecném povědomí jako mezník, který změnil podobu mezinárodních vztahů. Dodnes získává tisíce lajků na Twitteru, když ho Katy Perry označí za „complete shit“, v souvislosti s válkou na Blízkém východě ho naopak mnozí politikové prezentují jako návod pro řešení dalekosáhlého konfliktu.

Historikové se naproti tomu již dávno soustředili na historizaci události a konstatovali, že zkušenosti dobových aktérů tato interpretace neodpovídá ani zdaleka. Teprve v souvislosti s 400letým výročím začátku třicetileté války se různé perspektivy dostávají do dialogu.

V semináři se seznámíme s aktuálními i dobovými diskursy o vestfálském míru a budeme se přitom záměrně soustředit na útvar, který je vzhledem ke své prekérní státnosti ve většině monografických zpracování opomíjen: Republiku sedmi spojených provincií. Právě její – protože atypický – příklad má ale velkou vypovídací hodnotu.

Ukazuje, jak i po roce 1648 – v rozporu s pozdějšími nacionalistickými pohledy – byla suverenita státních celků nejistá i jak „mírotvorci“ museli v domácí politice čelit vlně populistického odporu. Cílem semináře je zamyslet se nad četbou konkrétních dobových pramenů, současné populární reflexe i nejnovější akademické produkce nad tématem přenositelnosti historické zkušenosti (v oblasti nových médií, populismu, xenofobie a války) a diskursivním zacházením s historickými fakty ve vědě i společnosti.