Témata přednášek:
1. Typy umělých bytostí a aplikace: výukové simulátory, počítačové hry, seriózní hry, virtual storytelling, interaktivní drama, výpočetní etologie.
2. Řízení umělých bytostí symbolickými metodami: reaktivní plánování a deliberativní přístup; rozhodovací pravidla, konečné automaty, behaviorální stromy, subsumption architektura, BDI architektura, vícevrstvé architektury.
3. Řízení umělých bytostí konekcionistickými metodami: Tyrrellova volná hierarchie, Creatures, Black&White, problémy učení.
4. Lehký úvod do etologie. Lorenzův hydraulický model. Modely populační dynamiky.
5. Hledání cesty: steering rules, A*, HPA*.
6. Representace světa: afordance, smart objects, nav-mesh, way-points, dokonalost smyslů.
7. Paměť: klasifikace z hlediska psychologie, modely krátkodobé paměti a episodické paměti.
8. Unified theories of cognition: SOAR, ACT-R. Cvičení probíhá ve dvou rozdílných virtuálních prostředích počítačových her: Unreal Tournament 2004 (UT2004) a NOTA. Témata cvičení v UT2004:
1. Opakování programovacího jazyka Java (základní syntax jazyka, kolekce, listy, sety, mapy, iteratory, lazy inicializace, observer pattern a jeho problémy, slabé reference), základy Maven.
2. Úvod do platformy Pogamut a světa UT2004
3. Události a objekty virtuálního sv ěta v Pogamutu, listenery, anotace.
4. BOD metodologie pro návrh chování virtuálních agentů, if-then pravidla, konečné automaty, rozklad chování
5. Steeringy a nízkoúrovňový pohyb botů.
6. Navigace v UT2004.
7. Viditelnost v UT2004, netriviální použítí A*. Témata cvičení v NOTA:
1. Úvod do skriptovacího jazyka Lua
2. Stromy chování
3. Vzory rozhodování v stromech chování
4. Řízení skupin pomocí stromů chování
Umělé bytosti jsou autonomní inteligentní agenti, kteří jsou situovaní v prostředí podobném přirozenému světu a kteří se chovají podobně jako lidé nebo zvířata. Předmět podává přehled typů umělých bytostí a jejich architektur a blíže se zabývá způsobem jejich řízení a praktickým řešením problémů spojených s částečně pozorovatelným dynamickým prostředím, které je simulované v reálném čase.